”KYL SITÄ SAA SEMMOSTA PALVELUU, MITÄ ITE HALUU, PYSTYY SIIHEN VAIKUTTAA AIKA PALJON KÄYTÖKSELLÄ JA MUULLA.” – Rikostaustaisten henkilöiden kohtaamiskokemuksia viranomaistahojen kanssa
Tukiainen, Emmi; Juvonen, Päivi (2016)
Tukiainen, Emmi
Juvonen, Päivi
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134271
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201604134271
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaisia kokemuksia rikostaustaisilla henkilöillä on kohtaamistilanteista eri viranomaistahojen kanssa. Lisäksi haluttiin kartoittaa, millaisia toiveita heillä on näihin tilanteisiin. Opinnäytetyö on luonteeltaan laadullinen, ja se toteutettiin parityönä. Prosessin alkuvaiheessa hyödynnettiin osallistuvaa havainnointia, ja varsinainen aineisto kerättiin teemahaastattelemalla kahdeksaa rikostaustaista henkilöä. Aineiston analysoinnissa on käytetty menetelmänä aineistolähtöistä sisällönanalyysiä.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että kokemukset viranomaiskohtaamisista olivat monenlaisia. Haastateltavilta löytyi enemmän myönteisiä kokemuksia, mutta huonot kokemukset olivat jääneet erityisen vahvoina mieleen. Hyvissä kokemuksissa haastateltavat kokivat tulleensa kuulluiksi ja ymmärretyiksi asiassaan, ja he saivat ystävällistä, inhimillistä kohtelua. Huonoissa kokemuksissa korostui se, että palvelua ei saatu tai työntekijä kohteli asiakasta epäasiallisesti. Tällöin kohtaaminen koettiin alentavana, syyllistävänä sekä töykeänä, ja sillä saattoi olla kielteisiä seurauksia henkilön muuhun elämään. Tuloksista käy ilmi, että kielteisiä asenteita esiintyi erityisesti niitä rikostaustaisia kohtaan, joilla on taustallaan pitempiaikaista huumeiden käyttöä. Haastateltavat kokivat kuitenkin, että heillä itsellään on mahdollisuus vaikuttaa viranomaiskohtaamisten kulkuun. Tärkein toive asiakaskohtaamisiin on tavallinen, inhimillinen kohtelu.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan toimesta asiakastyön kehittämisessä. Jatkossa rikostaustaisten henkilöiden kohtaamiskokemuksia voitaisiin tutkia kolmannen sektorin näkökulmasta, eli miten se eroaa viranomaistahojen kohtaamisesta. Rikostaustaisten kohtaamisen hyötyjä ja haasteita voitaisiin tarkastella myös kokemusasiantuntijuuden näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksista ilmenee, että kokemukset viranomaiskohtaamisista olivat monenlaisia. Haastateltavilta löytyi enemmän myönteisiä kokemuksia, mutta huonot kokemukset olivat jääneet erityisen vahvoina mieleen. Hyvissä kokemuksissa haastateltavat kokivat tulleensa kuulluiksi ja ymmärretyiksi asiassaan, ja he saivat ystävällistä, inhimillistä kohtelua. Huonoissa kokemuksissa korostui se, että palvelua ei saatu tai työntekijä kohteli asiakasta epäasiallisesti. Tällöin kohtaaminen koettiin alentavana, syyllistävänä sekä töykeänä, ja sillä saattoi olla kielteisiä seurauksia henkilön muuhun elämään. Tuloksista käy ilmi, että kielteisiä asenteita esiintyi erityisesti niitä rikostaustaisia kohtaan, joilla on taustallaan pitempiaikaista huumeiden käyttöä. Haastateltavat kokivat kuitenkin, että heillä itsellään on mahdollisuus vaikuttaa viranomaiskohtaamisten kulkuun. Tärkein toive asiakaskohtaamisiin on tavallinen, inhimillinen kohtelu.
Opinnäytetyön tuloksia voidaan hyödyntää toimeksiantajan toimesta asiakastyön kehittämisessä. Jatkossa rikostaustaisten henkilöiden kohtaamiskokemuksia voitaisiin tutkia kolmannen sektorin näkökulmasta, eli miten se eroaa viranomaistahojen kohtaamisesta. Rikostaustaisten kohtaamisen hyötyjä ja haasteita voitaisiin tarkastella myös kokemusasiantuntijuuden näkökulmasta.