Rautatievaihteen asennus
Hettula, Teemu (2016)
Hettula, Teemu
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603303677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201603303677
Tiivistelmä
Valtio käyttää rautateihin- ja radanpidon investointeihin satoja miljoonia euroja vuosittain. Tästä budjetista käytetään vaihteiden asentamiseen useita miljoonia euroja. Rautatievaihteita asennetaankin kymmeniä vuosittain eri puolilla Suomea.
Vaihteen asennustyössä ilmenee usein samankaltaisia ongelmia. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota yhteen asennustyössä ilmenneet ongelmat työntekijöiden haastattelujen perusteella. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää vaihteen asennuksen laatuvaatimuksen ja rautatierakentamisen säädöksiä. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös vaihteen asennustekniikkaan ja kuvattiin sen eri vaiheet.
Rautatierakentamiseen ja rautatievaihteisiin perehdyttiin liikenneviraston julkaisujen perusteella. Vaihteen asennustyöhön kohdekohteessa tutustuttiin työnjohtajien haastattelujen ja opinnäytetyön tilaajan materiaalien perusteella. Lisäksi pohdin asennustyössä yleensä esiintyviä ongelmia sekä haasteita ja sitä, miten niitä voidaan tulevaisuudessa ehkäistä. Lisäksi selvitettiin, voitaisiinko työmenetelmiä kehittää ja parantaa. Ongelmat kirjattiin ja analysoitiin potentiaalisten ongelmien analyysin avulla.
Opinnäytetyössä havaittiin, että yleisin ongelma on työn pitkittyminen. Tämä voitaisiin ennaltaehkäistä hyvällä työnsuunnittelulla ja riittävillä resursseilla asennustyön aikana. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää työnjohdon muistilistana tulevissa vaihteen asennustöissä sekä muissa liikenteen totaalikatkoissa tehtävissä töissä. Opinnäytetyössä tehty potentiaalisten ongelmien analyysi olisi hyödyllistä käydä läpi ennen asennustyöhön ryhtymistä. Tällöin varmistettaisiin, että ainakin siinä esitetyt ongelmat on huomioitu. Tämä nopeuttaisi työnsuunnittelua ja parantaisi työturvallisuutta.
Vaihteen asennustyössä ilmenee usein samankaltaisia ongelmia. Opinnäytetyön tavoitteena oli koota yhteen asennustyössä ilmenneet ongelmat työntekijöiden haastattelujen perusteella. Lisäksi tarkoituksena oli selvittää vaihteen asennuksen laatuvaatimuksen ja rautatierakentamisen säädöksiä. Opinnäytetyössä perehdyttiin myös vaihteen asennustekniikkaan ja kuvattiin sen eri vaiheet.
Rautatierakentamiseen ja rautatievaihteisiin perehdyttiin liikenneviraston julkaisujen perusteella. Vaihteen asennustyöhön kohdekohteessa tutustuttiin työnjohtajien haastattelujen ja opinnäytetyön tilaajan materiaalien perusteella. Lisäksi pohdin asennustyössä yleensä esiintyviä ongelmia sekä haasteita ja sitä, miten niitä voidaan tulevaisuudessa ehkäistä. Lisäksi selvitettiin, voitaisiinko työmenetelmiä kehittää ja parantaa. Ongelmat kirjattiin ja analysoitiin potentiaalisten ongelmien analyysin avulla.
Opinnäytetyössä havaittiin, että yleisin ongelma on työn pitkittyminen. Tämä voitaisiin ennaltaehkäistä hyvällä työnsuunnittelulla ja riittävillä resursseilla asennustyön aikana. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää työnjohdon muistilistana tulevissa vaihteen asennustöissä sekä muissa liikenteen totaalikatkoissa tehtävissä töissä. Opinnäytetyössä tehty potentiaalisten ongelmien analyysi olisi hyödyllistä käydä läpi ennen asennustyöhön ryhtymistä. Tällöin varmistettaisiin, että ainakin siinä esitetyt ongelmat on huomioitu. Tämä nopeuttaisi työnsuunnittelua ja parantaisi työturvallisuutta.