Arbetsmotivationens inverkan på tilläggsförsäljningen : Holiday Inn Helsinki West
Heino, Meri-Tuulia (2016)
Heino, Meri-Tuulia
Yrkeshögskolan Arcada
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602252636
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602252636
Tiivistelmä
Tilläggsförsäljning är ett aktuellt ämne i flera företag idag. Denna undersökning redogör hur arbetsmotivationen inverkar på tilläggsförsäljningen på Holiday Inn Helsinki West. Arbetet har avgränsats till detta hotell på grund av skribentens personliga koppling samt för att få en mer ingående undersökning. Med hjälp av en kvalitativ undersökningsmetod ger detta arbete en överblick av tilläggsförsäljningen, belöningssystemet samt de anställdas motivation. Som teoribas presenteras motivationsteorier och försäljningsmetoder. Målet med undersökningen var att ta reda på vilka faktorer som påverkar tilläggsförsäljningen och hur kan det bli en självklarhet att erbjuda alla kunder tilläggsprodukter. Resultatet av denna undersökningen är en överblick på tilläggsförsäljningens läge idag, personalens tankar samt genomförbara förbättringsförslag. Ifall de givna förslagen genomförs så kan tilläggsförsäljningen på Holiday Inn Helsinki West nå nya höjder. Additional sales is a hot topic in many companies today. This study describes how work motivation affect additional sales at Holiday Inn Helsinki West. The research has been limited to one specific hotel to gain a more detailed analysis, this in particular due to the researchers work relation to the hotel. A qualitative research method was used to give an overview of the additional sales, the reward system and employee motivation. The theoretical part presented, motivation theories and selling theories, gives he research a base. The aim of this research was to find out the factors affecting the additional sales, and how can it become a natural part of the work to offer all customers additional products. The result of this study is an overview of the hotels situation today, the staff´s thoughts and feasible suggestions for improvement. If the given proposals are implemented, the sales at Holiday Inn Helsinki West can reach new heights.