Takki kuin veistos : Uniikkitakkimalliston markkinointi ja myynti
Plathan, Helena (2015)
Plathan, Helena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602112137
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201602112137
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena on tutkia Helena Plathán -takkimerkin myyntikanavia.
Tavoitteena on selvittää miten suunnittelija myy omia tuotteitaan tinkimättä
kuitenkaan omista näkemyksistään. Olen haastatellut eri muotialan ammattilaisia
selvittääkseni millaista muotisuunnittelijan työ on, mitä se on ollut ja miten se on
muuttunut. Pyrin myös kartoittamaan ne tekijät, jotka vaikuttavat ratkaisevasti siihen,
että menestyy alalla.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastatteluja asiantuntijoille. Haastattelin
kahta tunnettua ja hyvin menestynyttä muotisuunnittelijaa, Jukka Rintalaa ja Ilona
Pelliä. Myyjän näkökulman siihen mihin ihmiset kiinnittävät huomiota valitessaan
takkia antoi haastateltava Sirkka Sandren. Mielenkiintoisen lisän opinnäytetyöhön
antoi kaikkien hyvin tuntema Aira Samulin, jolla on pitkä historia muodin parissa.
Sami Sykön kanssa keskustelin siitä mitä design on ja mistä se muodostuu.
Selvitin myös eri myyntikanavia ja markkinointiväyliä, voidakseni markkinoida itseäni
muotisuunnittelijana. Työn kuluessa minulle tuli hyvin selväksi, että tällä alalla omaa
mallistoa luotaessa vaaditaan markkinointia ja ennen kaikkea pääomaa.
Opinnäytetyön osana on myös mallisto ja lähinnä takkimallisto. Opinnäytetyöhön
piirsin lähes 70 takkimallia. Mallimestari Irja Haimi teki osan malleista kaavoiksi.
Ompelutyön tein kokonaan itse.
Tavoitteena on selvittää miten suunnittelija myy omia tuotteitaan tinkimättä
kuitenkaan omista näkemyksistään. Olen haastatellut eri muotialan ammattilaisia
selvittääkseni millaista muotisuunnittelijan työ on, mitä se on ollut ja miten se on
muuttunut. Pyrin myös kartoittamaan ne tekijät, jotka vaikuttavat ratkaisevasti siihen,
että menestyy alalla.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty teemahaastatteluja asiantuntijoille. Haastattelin
kahta tunnettua ja hyvin menestynyttä muotisuunnittelijaa, Jukka Rintalaa ja Ilona
Pelliä. Myyjän näkökulman siihen mihin ihmiset kiinnittävät huomiota valitessaan
takkia antoi haastateltava Sirkka Sandren. Mielenkiintoisen lisän opinnäytetyöhön
antoi kaikkien hyvin tuntema Aira Samulin, jolla on pitkä historia muodin parissa.
Sami Sykön kanssa keskustelin siitä mitä design on ja mistä se muodostuu.
Selvitin myös eri myyntikanavia ja markkinointiväyliä, voidakseni markkinoida itseäni
muotisuunnittelijana. Työn kuluessa minulle tuli hyvin selväksi, että tällä alalla omaa
mallistoa luotaessa vaaditaan markkinointia ja ennen kaikkea pääomaa.
Opinnäytetyön osana on myös mallisto ja lähinnä takkimallisto. Opinnäytetyöhön
piirsin lähes 70 takkimallia. Mallimestari Irja Haimi teki osan malleista kaavoiksi.
Ompelutyön tein kokonaan itse.