Teknologialainaamon liiketoimintamalli ja asiakaslähtöinen palvelu
Niemimäki, Pia (2015)
Niemimäki, Pia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601081131
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601081131
Tiivistelmä
Yrityksen toimintaympäristössä on useita liiketoimintaan vaikuttavia tekijöitä. Siihen vaikuttavat mahdollisuudet ja rajoitteet pitää tunnistaa, unohtamatta markkinoilla vallitsevaa kilpailua. Liikeidea on yrityksen toiminnan kulmakivi ja liiketoimintamalli kertoo miten liikeidealla ansaitaan rahaa. Palvelumuotoilu tarjoaa erilaisia työkaluja palveluiden kehittämiseen. Menestyvään palveluun tarvitaan sekä liiketoiminnan että asiakasnäkökulman ymmärrystä ja oikean tasapainon saavuttamista näiden kahden välillä.
Opinnäytetyössä Teknologianlainaamon liiketoimintamalli mallinnettiin käyttämällä työkaluna Business Model Canvasia. Yritysten on tunnettava asiakkaansa, millaisia toiveita, tarpeita tai odotuksia heillä on. Palvelut suunnitellaan asiakkaille, jotka niitä oikeasti käyttävät. Tikkurilan kirjaston yhteydessä toimii Teknologialainaamon kokeilupiste, jossa on mahdollista tutustua toiminnassa mukana olevien yritysten tuotteisiin ja myös lainata niitä.
Opinnäytetyö oli kehittämistutkimus jossa yhdistettiin kirjaston yhteydessä toimivan Teknologialainaamon liiketoimintaidean mallintaminen ja asiakasymmärryksen merkitys toiminnalle. Asiakasymmärryksen luomiseksi menetelminä olivat seniorityöpajat ja kyselylomake pohjatiedon keräämiseksi. Liiketoimintaidean mallintamisessa apuna käytettiin myös työpajatoimintaa.
Raporttiosuus muodostuu teoriasta, menetelmistä, yhteenvedosta ja johtopäätöksistä.
Teoriaosuudessa perehdyttiin liiketoimintaan, palvelumuotoilun elementteihin ja siihen osana liike-toimintaa. Lisäksi haluttiin nostaa esiin asiakasymmärryksen merkitys.
Liiketoiminnalle yhteistyö kirjaston yhteydessä luo omat haasteensa, koska lainauksen pitää olla pääsääntöisesti maksutonta. Liiketoiminnallisesta näkökulmasta kassavirta voisi muodostua tyytyväisestä, palaavasta ja suosittelevasta asiakkaasta.
Asiakastyytyväisyys on edellytys suosittelulle.
Opinnäytetyössä Teknologianlainaamon liiketoimintamalli mallinnettiin käyttämällä työkaluna Business Model Canvasia. Yritysten on tunnettava asiakkaansa, millaisia toiveita, tarpeita tai odotuksia heillä on. Palvelut suunnitellaan asiakkaille, jotka niitä oikeasti käyttävät. Tikkurilan kirjaston yhteydessä toimii Teknologialainaamon kokeilupiste, jossa on mahdollista tutustua toiminnassa mukana olevien yritysten tuotteisiin ja myös lainata niitä.
Opinnäytetyö oli kehittämistutkimus jossa yhdistettiin kirjaston yhteydessä toimivan Teknologialainaamon liiketoimintaidean mallintaminen ja asiakasymmärryksen merkitys toiminnalle. Asiakasymmärryksen luomiseksi menetelminä olivat seniorityöpajat ja kyselylomake pohjatiedon keräämiseksi. Liiketoimintaidean mallintamisessa apuna käytettiin myös työpajatoimintaa.
Raporttiosuus muodostuu teoriasta, menetelmistä, yhteenvedosta ja johtopäätöksistä.
Teoriaosuudessa perehdyttiin liiketoimintaan, palvelumuotoilun elementteihin ja siihen osana liike-toimintaa. Lisäksi haluttiin nostaa esiin asiakasymmärryksen merkitys.
Liiketoiminnalle yhteistyö kirjaston yhteydessä luo omat haasteensa, koska lainauksen pitää olla pääsääntöisesti maksutonta. Liiketoiminnallisesta näkökulmasta kassavirta voisi muodostua tyytyväisestä, palaavasta ja suosittelevasta asiakkaasta.
Asiakastyytyväisyys on edellytys suosittelulle.