Järjestöjen sosiaalisen median käytön nykytila ja tulevaisuudennäkymät : järjestösome-kartoitus 2015
Sorsa, Elina (2015)
Sorsa, Elina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020173
Tiivistelmä
Opinnäytteen tarkoituksena oli selvittää, miltä näyttää sosiaalisen median käyttö järjestökentällä vuonna 2015. Suomenkielisiä järjestösome-aiheisia tutkimuksia, opinnäytteitä ja kirjallisuutta ei ole juurikaan vielä olemassa, vaikka sosiaalinen media on jo kiinteä osa suomalaistenkin järjestöjen, liittojen ja yhdistysten arkipäivää ja viestintää.
Järjestöjen käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa eroaa monilta osin yritystoiminnasta somessa ja verkossa. Yritysten tavoitteena on tuottaa voittoa, mutta järjestöt pyrkivät vaikuttamaan muun muassa yhteiskuntaan, vallitseviin arvoihin ja ihmisten hyvinvointiin. Tämä ero vaikuttaa oleellisesti sosiaalisen median käyttötapoihin, tavoitteisiin ja sisällöntuottoon.
Tämän opinnäytetyön viitekehys muodostuu sosiaalisesta mediasta ilmiönä, sen erityispiirteistä järjestökentällä ja Dunbarin luvun vaikutuksesta järjestöjen sosiaalisen median käyttöön. Koska ihmisten lähipiiriin mahtuu vain rajallinen määrä yksilöitä ja toimijoita, järjestöjen haasteena on kertoa tarinoita, jotka koskettavat ihmisiä ja saavat heidän kiinnostumaan järjestön ajamasta asiasta. Erityishaasteensa järjestösome-toimintaan tuo resurssien vähyys: järjestöillä on harvoin varaa panostaa sosiaalisen median läsnäoloonsa samalla tavoin kuin yrityksillä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja Viestintä-Piritta halusi saada käsityksen siitä, mihin suuntaan järjestöjen sosiaalisen median käyttö on kulkemassa lähitulevaisuudessa ja millaisia muutoksia sosiaalisen median käytössä on ollut kuluneen vuoden aikana. Aiempina vuosina Viestintä-Piritta on tehnyt pienimuotoisempia selvityksiä järjestösomen tilasta, ja vuonna 2014 toteutti ensimmäisen laajemman tutkimuksen aiheesta.
Yhtenä tarkoituksena oli selvittää, mikä on kuluneen vuoden aikana ollut järjestöjen sosiaalisen median käytön punainen lanka ja millaisia muutoksia sosiaalisen median käytössä on tapahtunut edellisvuoteen verrattuna. Tulosten pohjalta Viestintä-Piritta pyrkii kartoittamaan vuoden 2016 nousevia trendejä järjestösomen kentällä.
Selvitys tehtiin verkossa kyselytutkimuksena, jonka vastauslinkki lähetettiin lähes 140 järjestöjen viestinnästä ja sosiaalisen median käytöstä vastaavalle henkilölle. Vastaajia oli jokaiselta järjestösektorilta, ja vastauksia kertyi yhteensä 51 kappaletta.
Tuloksista huomattiin, että järjestöt käyttävät sosiaalista mediaa paljon, ja siihen liittyvät ajatukset ja kokemukset olivat pitkälti samankaltaisia. Kaiken kaikkiaan sosiaalinen media on olennainen osa järjestöviestintää ja toiminnan kehittämistä.
Järjestöjen käyttäytyminen sosiaalisessa mediassa eroaa monilta osin yritystoiminnasta somessa ja verkossa. Yritysten tavoitteena on tuottaa voittoa, mutta järjestöt pyrkivät vaikuttamaan muun muassa yhteiskuntaan, vallitseviin arvoihin ja ihmisten hyvinvointiin. Tämä ero vaikuttaa oleellisesti sosiaalisen median käyttötapoihin, tavoitteisiin ja sisällöntuottoon.
Tämän opinnäytetyön viitekehys muodostuu sosiaalisesta mediasta ilmiönä, sen erityispiirteistä järjestökentällä ja Dunbarin luvun vaikutuksesta järjestöjen sosiaalisen median käyttöön. Koska ihmisten lähipiiriin mahtuu vain rajallinen määrä yksilöitä ja toimijoita, järjestöjen haasteena on kertoa tarinoita, jotka koskettavat ihmisiä ja saavat heidän kiinnostumaan järjestön ajamasta asiasta. Erityishaasteensa järjestösome-toimintaan tuo resurssien vähyys: järjestöillä on harvoin varaa panostaa sosiaalisen median läsnäoloonsa samalla tavoin kuin yrityksillä.
Opinnäytetyön toimeksiantaja Viestintä-Piritta halusi saada käsityksen siitä, mihin suuntaan järjestöjen sosiaalisen median käyttö on kulkemassa lähitulevaisuudessa ja millaisia muutoksia sosiaalisen median käytössä on ollut kuluneen vuoden aikana. Aiempina vuosina Viestintä-Piritta on tehnyt pienimuotoisempia selvityksiä järjestösomen tilasta, ja vuonna 2014 toteutti ensimmäisen laajemman tutkimuksen aiheesta.
Yhtenä tarkoituksena oli selvittää, mikä on kuluneen vuoden aikana ollut järjestöjen sosiaalisen median käytön punainen lanka ja millaisia muutoksia sosiaalisen median käytössä on tapahtunut edellisvuoteen verrattuna. Tulosten pohjalta Viestintä-Piritta pyrkii kartoittamaan vuoden 2016 nousevia trendejä järjestösomen kentällä.
Selvitys tehtiin verkossa kyselytutkimuksena, jonka vastauslinkki lähetettiin lähes 140 järjestöjen viestinnästä ja sosiaalisen median käytöstä vastaavalle henkilölle. Vastaajia oli jokaiselta järjestösektorilta, ja vastauksia kertyi yhteensä 51 kappaletta.
Tuloksista huomattiin, että järjestöt käyttävät sosiaalista mediaa paljon, ja siihen liittyvät ajatukset ja kokemukset olivat pitkälti samankaltaisia. Kaiken kaikkiaan sosiaalinen media on olennainen osa järjestöviestintää ja toiminnan kehittämistä.