Yläkoululaisten hyvinvointi : Yhteisöpedagogi edistämässä henkistä turvallisuutta koulussa
Tuomela, Maija-Leena (2016)
Tuomela, Maija-Leena
Humanistinen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601081149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201601081149
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää oppilaiden henkistä turvallisuutta hyvinvoinnin osa-alueena yläkoulussa. Opinnäytetyössä on toteutettu teemahaastattelu yläkoululaisten hyvinvointia tarkastellen.Henkisen turvallisuutta määritellään turvallisuuden ja hyvinvointi määritteiden kautta. Henkiseen turvallisuuteen liitetään hyvinvoinnin osa-alueita, kuten oppilaiden sosiaalisten suhteiden toimivuus koulussa.Oppilaiden henkistä turvallisuutta tarkastellaan oppilaiden psyykkisten turvallisuuskokemusten kautta.Lisäksi työssä selvitetään oppilaan hyvinvointiin ja turvallisuuteen vaikuttavista laista sekä säädöksistä aihealuetta koskien.
Opinnäytetyö sisältää teemahaastattelun 13- 16 -vuotiaille yläkoulun 12 oppilaalle.Haastattelut tehtiin yhdessä yläkoulussa Etelä-Pohjanmaalla.Ryhmät valittiin mahdollisimman kattavasti koko yläkoulusta edustamaan koko koulun oppilaita eri vuosiluokilta. Haastattelut toteutettiin pienryhmissä.Teemat pohjautuvat henkisen turvallisuuden käsitteistöön.Haastattelut analysoitiin sisältöanalyysillä.
Työn ydinkysymykset ovat: Mitä tarkoittaa henkinen turvallisuus? Miten oppilaat kokevat henkisen turvallisuuden tilan? Miten henkistä turvallisuutta voitaisiin kehittää? Työssä pohditaan myös toimintakulttuurin, arvojen ja asenteiden vaikutusta oppilaan henkiseen turvallisuuteen muuttuvassa maailmassa.
Työ antaa tietoa luottamushenkilöille ja viranhaltijoille koskien oppilaiden henkisestä turvallisuudesta ja hyvinvoinnin edistämistä. Työn tulokset tuovat tietoa myös opetussuunnitelmatyöhön. Tutkimuksen mukaan selvisi, että henkisen turvallisuuden tilaa voidaan osin parantaa. Haastateltujen oppilaiden turvallisuuden kokemisessa oli suuria eroja. Yhteneväisiksi asioiksi nousivat tasa-arvoon, oikeudenmukaisuuteen ja ristiriitoihin liittyvät asiat.
Opinnäytetyö sisältää teemahaastattelun 13- 16 -vuotiaille yläkoulun 12 oppilaalle.Haastattelut tehtiin yhdessä yläkoulussa Etelä-Pohjanmaalla.Ryhmät valittiin mahdollisimman kattavasti koko yläkoulusta edustamaan koko koulun oppilaita eri vuosiluokilta. Haastattelut toteutettiin pienryhmissä.Teemat pohjautuvat henkisen turvallisuuden käsitteistöön.Haastattelut analysoitiin sisältöanalyysillä.
Työn ydinkysymykset ovat: Mitä tarkoittaa henkinen turvallisuus? Miten oppilaat kokevat henkisen turvallisuuden tilan? Miten henkistä turvallisuutta voitaisiin kehittää? Työssä pohditaan myös toimintakulttuurin, arvojen ja asenteiden vaikutusta oppilaan henkiseen turvallisuuteen muuttuvassa maailmassa.
Työ antaa tietoa luottamushenkilöille ja viranhaltijoille koskien oppilaiden henkisestä turvallisuudesta ja hyvinvoinnin edistämistä. Työn tulokset tuovat tietoa myös opetussuunnitelmatyöhön. Tutkimuksen mukaan selvisi, että henkisen turvallisuuden tilaa voidaan osin parantaa. Haastateltujen oppilaiden turvallisuuden kokemisessa oli suuria eroja. Yhteneväisiksi asioiksi nousivat tasa-arvoon, oikeudenmukaisuuteen ja ristiriitoihin liittyvät asiat.