Verkkokaupan palveluprosessin kehittäminen
Myllykoski, Essi (2015)
Myllykoski, Essi
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520793
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121520793
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kehittää kosmetiikkaa myyvän verkkokaupan palveluprosessia ja asiakkaan kokemaa palvelukokemusta. Verkkokaupassa myydään kosmetiikkaa ja yksi tärkeimmistä arvoista liiketoiminnassa menestymisen kannalta on hyvä palvelu, joten sen halutaan näkyvän myös verkkokaupan puolella. Palvelu ei kuitenkaan tarkoita pelkästään suoraa kontaktia asiakkaan ja asiakaspalvelijan välillä, vaan se voidaan nähdä laajemmin kuvaamaan asiakkaan ostokokemusta kokonaisuudessaan ja toisaalta palvelun tuottamiseen liittyviä resursseja ja toimintoja yrityksen näkökulmasta.
Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu Service Blueprint-työkaluun, palvelumalliin, joka yhdistää sekä verkkokaupan asiakkaan että henkilökunnan toiminnan ja lisäksi palveluprosessiin liittyvät muut toimijat ja palvelutilat. Palvelumallin tukena on käytetty myös muita, palvelumuotoilusta tuttuja työkaluja, joissa käydään läpi verkkokaupan asiakastyyppejä ja palvelupolkua.
Työkalujen avulla on löydetty verkkokaupan kehityskohteita, joihin panostamalla verkkokaupasta saadaan entistä toimivampi ja asiakaslähtöisempi. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena on kampanjan suunnittelu verkkokaupalle, joka tullaan toteuttamaan myöhemmin opinnäytetyön valmistumisen jälkeen. Kampanjan suunnittelussa on otettu huomioon aiemmin havaitut kehityskohteet, jolloin pystytään heti mittaamaan, toimivatko uudistukset ja muutokset käytännössä.
Julkinen opinnäytetyö on osittain salattu liiketoimintasalaisuuksien vuoksi.
Opinnäytetyön teoriaosuus pohjautuu Service Blueprint-työkaluun, palvelumalliin, joka yhdistää sekä verkkokaupan asiakkaan että henkilökunnan toiminnan ja lisäksi palveluprosessiin liittyvät muut toimijat ja palvelutilat. Palvelumallin tukena on käytetty myös muita, palvelumuotoilusta tuttuja työkaluja, joissa käydään läpi verkkokaupan asiakastyyppejä ja palvelupolkua.
Työkalujen avulla on löydetty verkkokaupan kehityskohteita, joihin panostamalla verkkokaupasta saadaan entistä toimivampi ja asiakaslähtöisempi. Opinnäytetyön toiminnallisena osuutena on kampanjan suunnittelu verkkokaupalle, joka tullaan toteuttamaan myöhemmin opinnäytetyön valmistumisen jälkeen. Kampanjan suunnittelussa on otettu huomioon aiemmin havaitut kehityskohteet, jolloin pystytään heti mittaamaan, toimivatko uudistukset ja muutokset käytännössä.
Julkinen opinnäytetyö on osittain salattu liiketoimintasalaisuuksien vuoksi.