Lakipalveluiden tuotteistaminen Case: Säästöpankki Optia
Partanen, Roosa (2015)
Partanen, Roosa
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020255
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015121020255
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön toimeksiantajana oli Säästöpankki Optia. Kehittämistyön tavoitteena oli tuotteistaa lakipalvelut tuote-esitteeksi, joka toimii toimihenkilöiden myynnin tukena, helpottaa asiakasta palveluntarjoajan valinnassa ja lisää lakipalveluiden näkyvyyttä. Kehittämistyön tavoitteena oli myös kasvattaa sekä opinnäytetyön tekijän että Säästöpankki Optiassa työskentelevien toimihenkilöiden ammatillista osaamista ja asiantuntemusta.
Tuotteistamisen tulee olla asiakaslähtöistä ja siksi tarve tuotteistukselle haluttiin saada pankin asiakkailta tutkimuskyselyn avulla. Tutkimuskyselyn tarkoituksena oli selvittää 25–35-vuotiaiden Säästöpankki Optian asiakkaiden tietoisuus pankin lakipalveluista. Lisäksi tutkimuskyselyn tarkoituksena oli selvittää, ovatko 25–35-vuotiaat asiakkaat kiinnostuneita lakipalveluista ja ovatko he koskaan käyttäneet kyseessä olevan pankin tarjoamia lakipalveluita. Kysely oli luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja vastausprosentiksi muodostui 15,7 %.
Teoreettinen viitekehys jaetaan kahteen osaan: pankin lakipalveluihin ja asiantuntijapalveluiden tuotteistamiseen. Lakipalveluista kerrotaan yleisellä tasolla ajantasaisen lainsäädäntöön ja monipuoliseen kirjallisuuteen viitaten. Asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen viitekehys käsittää tuotteistuksen tavoitteet, tyypit ja tasot. Lisäksi esitellään erilaisia tuotteistusprosessimalleja.
Kehittämistyössä onnistuttiin hyvin. Nyt esite on painettu ja saatu jakoon Säästöpankki Optian konttoreihin. Esitteestä saatiin juuri sellainen kuin siitä toivottiin eli kattavasti ja ytimekkäästi laki-palvelut esittelevä sekä helposti jaettava. Tässä vaiheessa on vaikea sanoa, mitä mieltä asiakkaat esitteestä ovat ja onko siitä todellista hyötyä toimihenkilöille. Uskon kuitenkin saavani palautetta toimihenkilöiltä jossakin vaiheessa, kun he ovat saaneet jakaa ja käyttää esitettä jonkin aikaa. Tulevaisuudessa on mahdollista tehdä jatkotutkimus, missä kysytään asiakkaiden mielipidettä ja tutkitaan onko lakipalveluiden markkinointi ja myynti kasvanut tästä hetkestä.
Tuotteistamisen tulee olla asiakaslähtöistä ja siksi tarve tuotteistukselle haluttiin saada pankin asiakkailta tutkimuskyselyn avulla. Tutkimuskyselyn tarkoituksena oli selvittää 25–35-vuotiaiden Säästöpankki Optian asiakkaiden tietoisuus pankin lakipalveluista. Lisäksi tutkimuskyselyn tarkoituksena oli selvittää, ovatko 25–35-vuotiaat asiakkaat kiinnostuneita lakipalveluista ja ovatko he koskaan käyttäneet kyseessä olevan pankin tarjoamia lakipalveluita. Kysely oli luonteeltaan kvantitatiivinen eli määrällinen tutkimus ja vastausprosentiksi muodostui 15,7 %.
Teoreettinen viitekehys jaetaan kahteen osaan: pankin lakipalveluihin ja asiantuntijapalveluiden tuotteistamiseen. Lakipalveluista kerrotaan yleisellä tasolla ajantasaisen lainsäädäntöön ja monipuoliseen kirjallisuuteen viitaten. Asiantuntijapalveluiden tuotteistamisen viitekehys käsittää tuotteistuksen tavoitteet, tyypit ja tasot. Lisäksi esitellään erilaisia tuotteistusprosessimalleja.
Kehittämistyössä onnistuttiin hyvin. Nyt esite on painettu ja saatu jakoon Säästöpankki Optian konttoreihin. Esitteestä saatiin juuri sellainen kuin siitä toivottiin eli kattavasti ja ytimekkäästi laki-palvelut esittelevä sekä helposti jaettava. Tässä vaiheessa on vaikea sanoa, mitä mieltä asiakkaat esitteestä ovat ja onko siitä todellista hyötyä toimihenkilöille. Uskon kuitenkin saavani palautetta toimihenkilöiltä jossakin vaiheessa, kun he ovat saaneet jakaa ja käyttää esitettä jonkin aikaa. Tulevaisuudessa on mahdollista tehdä jatkotutkimus, missä kysytään asiakkaiden mielipidettä ja tutkitaan onko lakipalveluiden markkinointi ja myynti kasvanut tästä hetkestä.