Joukkorahoitus urheiluseuran rahoituksen lähteenä
Peuhkuri, Joonas (2015)
Peuhkuri, Joonas
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920045
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120920045
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, minkälainen vaihtoehto joukkorahoitus on urheiluseuran rahoituksen lähteenä. Työn teoriaosuudessa tarkasteltiin ensin hieman perinteisempiä rahoitusvaihtoehtoja, jotta saadaan ymmärrettävä kuva koko yritysrahoitusmaailmasta. Tämän jälkeen pureudutaan tarkemmin joukkorahoitukseen ja sen käsitteistöön. Työn tavoitteena oli selvittää, miksi yritykset tarvitsivat joukkorahoitusta, mihin varoja aiottiin käyttää sekä miten kampanjat toteutettiin.
Teoriaosuuden tukena oleva lähdeaineisto koostuu yrityksen rahoituskirjallisuudesta, joukkorahoituksesta tuotetuista teoksista sekä Internet-lähteistä. Opinnäytetyön käytännön osuus on tapaustutkimus kahden urheiluseuran toteuttamista joukkorahoituskampanjoista. Empiriaosuudessa on käytetty joukkorahoituskampanjaan tuotettuja materiaaleja sekä haastatteluja. Opinnäytetyötä varten on haastateltu kohdeyritysten toimitusjohtajaa, toiminnanjohtajaa sekä joukkorahoituksen toteuttaneen yrityksen viestintä- ja markkinointivastaavaa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tuotettua selkeä kuvaus joukkorahoitusprosessin etenemisestä ja vastaukset tutkimuskysymyksiin. Molemmilla urheiluseuroilla oli tarve rahoituksen lisäämiseen, kun toiminnan volyymi kasvoi. Sarjatason nousun lisäksi molemmilla seuroilla oli tavoite pitkäjänteiseen toiminnan kehittämiseen, jonka tueksi joukkorahoituskampanjat toteutettiin. Sosiaalinen media ja rahoituskierroksen markkinointi nousivat suureen arvoon kampanjan onnistumisen kannalta. Kampanjoiden minimitavoitteet täyttyivät reilusti ja seurat olivat tyytyväisiä rahoituskierroksen antiin. Sijoittajan näkökulmasta katsottuna urheiluseuran joukkorahoituskierrokselle osallistumista ei voida pitää taloudellisesti tuottavana ratkaisuna, mutta seurat havittelivat sijoittajia oikeastaan vain tuke-mismielessä. Useat rahoituskierrokselle osallistuneet sijoittajat olivat seuran omia kannattajia tai yhteistyökumppaneita.
Teoriaosuuden tukena oleva lähdeaineisto koostuu yrityksen rahoituskirjallisuudesta, joukkorahoituksesta tuotetuista teoksista sekä Internet-lähteistä. Opinnäytetyön käytännön osuus on tapaustutkimus kahden urheiluseuran toteuttamista joukkorahoituskampanjoista. Empiriaosuudessa on käytetty joukkorahoituskampanjaan tuotettuja materiaaleja sekä haastatteluja. Opinnäytetyötä varten on haastateltu kohdeyritysten toimitusjohtajaa, toiminnanjohtajaa sekä joukkorahoituksen toteuttaneen yrityksen viestintä- ja markkinointivastaavaa.
Tutkimuksen tuloksena saatiin tuotettua selkeä kuvaus joukkorahoitusprosessin etenemisestä ja vastaukset tutkimuskysymyksiin. Molemmilla urheiluseuroilla oli tarve rahoituksen lisäämiseen, kun toiminnan volyymi kasvoi. Sarjatason nousun lisäksi molemmilla seuroilla oli tavoite pitkäjänteiseen toiminnan kehittämiseen, jonka tueksi joukkorahoituskampanjat toteutettiin. Sosiaalinen media ja rahoituskierroksen markkinointi nousivat suureen arvoon kampanjan onnistumisen kannalta. Kampanjoiden minimitavoitteet täyttyivät reilusti ja seurat olivat tyytyväisiä rahoituskierroksen antiin. Sijoittajan näkökulmasta katsottuna urheiluseuran joukkorahoituskierrokselle osallistumista ei voida pitää taloudellisesti tuottavana ratkaisuna, mutta seurat havittelivat sijoittajia oikeastaan vain tuke-mismielessä. Useat rahoituskierrokselle osallistuneet sijoittajat olivat seuran omia kannattajia tai yhteistyökumppaneita.