"Ei huolita leikkiin eikä aleta sua" - Työntekijöiden näkemyksiä lasten välisestä kiusaamisesta
Herajärvi, Jonna-Maria (2015)
Herajärvi, Jonna-Maria
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819892
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819892
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli selvittää nimettömien kyselylomakkeiden avulla, millaista kiusaamista kahdessa torniolaisessa päiväkodissa esiintyy, miten työntekijät puuttuvat kiusaamiseen ja miten kiusaamista voisi heidän mielestään ehkäistä. Vein kyselylomakkeet kahteen torniolaiseen päiväkotiin. Työntekijät vastasivat kyselyyn marraskuussa 2015.
Teoriapohjana opinnäytetyössäni on päiväkodin lait ja asetukset, päiväkodit Torniossa, kiusaaminen ja lasten sosiaalinen kehitys 1-5 vuoden iässä.
Työntekijöiden vastauksista kävi ilmi, että päiväkodeissa esiintyy kiusaamista kaikissa sen muodoissa. Päiväkodeissa esiintyy siis fyysistä, psyykkistä, sanallista ja sosiaalista kiusaamista.
Työntekijät ovat puuttuneet kiusaamistilanteisiin keskustelemalla lasten kanssa, kannustamalla anteeksipyytämiseen ja vetoamalla siihen, miltä lapsesta itsestä tuntuisi tulla kiusatuksi. Tärkeänä he pitivät myös keskustelua siitä, mikä on oikein ja mikä väärin.
Työntekijöiden mukaan kiusaamista voi ehkäistä puhumalla kiusaamisesta etukäteen. Myös pienemmät ryhmät ja pienryhmätoiminta ehkäisevät kiusaamista. Työntekijät mainitsivat lisäksi teatteriesityksen kiusaamisesta, vuorovaikutustaitojen harjoittelemisen, asennekasvatuksen ja turvallisen ilmapiirin ehkäisevän kiusaamista. Jokainen työntekijä piti kiusaamiseen puuttumista päiväkodissa erittäin tärkeänä.
Teoriapohjana opinnäytetyössäni on päiväkodin lait ja asetukset, päiväkodit Torniossa, kiusaaminen ja lasten sosiaalinen kehitys 1-5 vuoden iässä.
Työntekijöiden vastauksista kävi ilmi, että päiväkodeissa esiintyy kiusaamista kaikissa sen muodoissa. Päiväkodeissa esiintyy siis fyysistä, psyykkistä, sanallista ja sosiaalista kiusaamista.
Työntekijät ovat puuttuneet kiusaamistilanteisiin keskustelemalla lasten kanssa, kannustamalla anteeksipyytämiseen ja vetoamalla siihen, miltä lapsesta itsestä tuntuisi tulla kiusatuksi. Tärkeänä he pitivät myös keskustelua siitä, mikä on oikein ja mikä väärin.
Työntekijöiden mukaan kiusaamista voi ehkäistä puhumalla kiusaamisesta etukäteen. Myös pienemmät ryhmät ja pienryhmätoiminta ehkäisevät kiusaamista. Työntekijät mainitsivat lisäksi teatteriesityksen kiusaamisesta, vuorovaikutustaitojen harjoittelemisen, asennekasvatuksen ja turvallisen ilmapiirin ehkäisevän kiusaamista. Jokainen työntekijä piti kiusaamiseen puuttumista päiväkodissa erittäin tärkeänä.