Identifying Stakeholders’ Expectations and Needs in the Development of a Double Degree Programme in Social Services (BA)
Hirvonen, Armi (2015)
Hirvonen, Armi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819891
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120819891
Tiivistelmä
Kansainvälisyydestä on tullut tärkeä osa korkeakoulujen toimintaa. Suomalaisten ammattikorkeakoulujen keskuudessa kaksoistutkinnot ovat kasvaneet kansainvälisen kehityksen keskiöön. Tästä huolimatta kaksoistutkintojen luomisesta sosiaali- ja terveysalalle on vähän näyttöä, mukaan luettuna suomalaisen korkeakoulutuksen sidosryhmien huomioiminen osana luomisprosesseja.
Tutkimuksen tarkoituksena oli edesauttaa sosiaalialan kaksoistutkinnon (sosionimi AMK) luomista Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikköön. Tutkimukseen valittu teoreettinen tietoperusta oli Freemanin (2010, 27) ”Stakeholder theory”, sidosryhmäteoria. Teorian tarkoituksena on ymmärtää eri sidosryhmien vaikutus tehokkaaseen liiketoimintaan. Tärkein tutkimuskysymys keskittyi selvittämään, miten sosiaalialan kaksoistutkinto voidaan luoda ottamalla huomioon suomalaisen korkeakoulutuksen sidosryhmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena suunnittelututkimusta hyödyntäen.
Tutkimustulokset edesauttavat sosiaalialan kaksoistutkinnon luomisessa, hyödyntäen tutkimuksessa esille tulleiden suomalaisen korkeakoulutuksen sidosryhmien, opiskelijoiden, korkeakoulun, työelämän sekä korkeakoulutuksen hallinnon odotuksia ja tarpeita. Tutkimustulosten vaikutukset ja ehdotukset tulevaisuuden tutkimukselle esitettiin perustuen kyseessä oleviin neljään sidosryhmään, sosiaali- ja terveysalaan sekä tutkimuksessa käytettyyn teoreettiseen tietoperustaan.
Tutkimuksen tarkoituksena oli edesauttaa sosiaalialan kaksoistutkinnon (sosionimi AMK) luomista Jyväskylän ammattikorkeakoulun hyvinvointiyksikköön. Tutkimukseen valittu teoreettinen tietoperusta oli Freemanin (2010, 27) ”Stakeholder theory”, sidosryhmäteoria. Teorian tarkoituksena on ymmärtää eri sidosryhmien vaikutus tehokkaaseen liiketoimintaan. Tärkein tutkimuskysymys keskittyi selvittämään, miten sosiaalialan kaksoistutkinto voidaan luoda ottamalla huomioon suomalaisen korkeakoulutuksen sidosryhmät. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena suunnittelututkimusta hyödyntäen.
Tutkimustulokset edesauttavat sosiaalialan kaksoistutkinnon luomisessa, hyödyntäen tutkimuksessa esille tulleiden suomalaisen korkeakoulutuksen sidosryhmien, opiskelijoiden, korkeakoulun, työelämän sekä korkeakoulutuksen hallinnon odotuksia ja tarpeita. Tutkimustulosten vaikutukset ja ehdotukset tulevaisuuden tutkimukselle esitettiin perustuen kyseessä oleviin neljään sidosryhmään, sosiaali- ja terveysalaan sekä tutkimuksessa käytettyyn teoreettiseen tietoperustaan.