Painajainen ruokapöydässä : Alle 3-vuotiaiden lasten neurologisiin häiriöihin liittyvät syömisongelmat
Viita-aho, Marjaana (2015)
Viita-aho, Marjaana
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120419487
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata alle 3-vuotiaiden lasten yleisimpiä neurologisiin häiriöihin liittyviä syömisongelmia ja niiden hoitomenetelmiä. Opinnäytetyön tehtävinä oli kuvata, millaisia ovat alle 3-vuotiaiden lasten neurologisiin häiriöihin liittyvät syömisongelmat ja millaisia hoitomenetelmiä aiheesta on kuvattu artikkeleissa. Opinnäytetyön tavoitteena on lisätä erään osaston henkilökunnan tietämystä alle 3-vuotiaiden lasten neurologisiin häiriöihin liittyvistä syömisongelmista ja niiden hoitomenetelmistä. Työ toteutettiin kirjallisuuskatsauksena, ja tulosten analysoinnissa käytettiin sisällönanalyysin keinoja.
Opinnäytetyössä syömisongelmat jaetaan motorisiin, sensorisiin, käytöksellisiin ja vuorovaikutuksellisiin sekä autismin kirjon oireyhtymiin liittyviin syömishäiriöihin. Motoriset syömisongelmat ilmenevät usein imemis- ja nielemisvaikeuksina. Sensoristen syömisongelmien yleinen oire on ruuasta kieltäytyminen. Käytöksellisiin ja vuorovaikutuksellisiin syömisongelmiin liittyy vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus ja vanhemman syöttämismallit. Autismin kirjon oireyhtymien syömisongelmat ovat usein sensorisia tai käytöksellisiä. Opinnäytetyössä käsitellään vakavia syömisongelmia, jotka vaativat erikoissairaanhoidon palveluita. Kirjallisuuskatsauksen artikkeleissa käytettyjä hoitomenetelmiä olivat ohjaus, terapeuttiset menetelmät, moniammatillinen lähestyminen sekä asentohoito ja apuvälineet.
Alle 3-vuotiaiden lasten syömisongelmat ovat usein monitahoisia ja niiden etiologia monimutkainen. Aina ei ole helppo määrittää, mikä on syömisongelman aiheuttaja. Hoito vaatii moniammatillisen lähestymisen, jotta kaikki syömisongelman aspektit otetaan huomioon. Varhaislapsuuden vakavat syömisongelmat voivat olla kehityksellisen häiriön riskitekijöitä. Pienten lasten syömisongelmista on tehty useita luokituksia, jotka eroavat toisistaan. Tämä vaikeuttaa diagnoosin tekemistä ja hoitoa. Jatkotutkimusaiheiksi nousivat letkuruokinnasta vieroittaminen ja roolien vaihto -menetelmän tulosten tutkiminen ja menetelmän soveltaminen suomalaisessa sairaalahoidossa.
Opinnäytetyössä syömisongelmat jaetaan motorisiin, sensorisiin, käytöksellisiin ja vuorovaikutuksellisiin sekä autismin kirjon oireyhtymiin liittyviin syömishäiriöihin. Motoriset syömisongelmat ilmenevät usein imemis- ja nielemisvaikeuksina. Sensoristen syömisongelmien yleinen oire on ruuasta kieltäytyminen. Käytöksellisiin ja vuorovaikutuksellisiin syömisongelmiin liittyy vanhemman ja lapsen välinen vuorovaikutus ja vanhemman syöttämismallit. Autismin kirjon oireyhtymien syömisongelmat ovat usein sensorisia tai käytöksellisiä. Opinnäytetyössä käsitellään vakavia syömisongelmia, jotka vaativat erikoissairaanhoidon palveluita. Kirjallisuuskatsauksen artikkeleissa käytettyjä hoitomenetelmiä olivat ohjaus, terapeuttiset menetelmät, moniammatillinen lähestyminen sekä asentohoito ja apuvälineet.
Alle 3-vuotiaiden lasten syömisongelmat ovat usein monitahoisia ja niiden etiologia monimutkainen. Aina ei ole helppo määrittää, mikä on syömisongelman aiheuttaja. Hoito vaatii moniammatillisen lähestymisen, jotta kaikki syömisongelman aspektit otetaan huomioon. Varhaislapsuuden vakavat syömisongelmat voivat olla kehityksellisen häiriön riskitekijöitä. Pienten lasten syömisongelmista on tehty useita luokituksia, jotka eroavat toisistaan. Tämä vaikeuttaa diagnoosin tekemistä ja hoitoa. Jatkotutkimusaiheiksi nousivat letkuruokinnasta vieroittaminen ja roolien vaihto -menetelmän tulosten tutkiminen ja menetelmän soveltaminen suomalaisessa sairaalahoidossa.