Palvelutuotteet ja osaaminen hyvinvointikohteissa Suomessa
Lindroos, Pia (2015)
Lindroos, Pia
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018382
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015113018382
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella asiantuntijoiden ja kuluttajien näkemyksiä palvelutarjonnan nykytilasta ja henkilöstön osaamisen merkityksestä Suomen kylpylöissä ja muissa hyvinvointikohteissa. Teoriaosuudessa kuvattiin hyvinvointikohteita toimintaympäristöinä, hyvinvointi- eli wellness-palvelun elementtejä sekä tulevaisuuden hyvinvointipalvelujen kuluttajaa. Hyvinvointia lisäävän ydintuotteen ohella tuote- ja palveluinnovaatioiden tulisi liittyä myös elämykselliseen kulutuskokemukseen, joka määritellään osaksi wellness-tuotetta. Osaaminen on todettu keskeiseksi kilpailutekijäksi ja sitä pidetään myös kriittisenä menestystekijänä nopeasti muuttuvassa ja uudistuvassa työelämässä.
Empiirisen tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään vastauksia asiakkaiden kulutustapoihin ja –toiveisiin hyvinvointikohteissa ja kylpylöissä. Tutkimus koostui laadullisesta, asiantuntijoille suunnatusta teemahaastattelusta sekä kuluttajille suunnatusta määrällisestä Webropol-kyselystä. Tutkimus oli osa laajempaa kansainvälistä kehittämishanketta. Vastaajat kokivat, että hyvinvointikohteissa palveluvalikoiman tulee olla monipuolinen, laadukas ja hinta-laatusuhteeltaan sopiva. Vastauksissa nostettiin esiin sekä erilaiset laadukkaat hemmotteluhoidot ja kauneudenhoitoon liitettävät hoidot että hieronta ja fysikaaliset hoidot. Palvelujen tarjonnan tulee olla ammattimaista, ja henkilökunnan tulee olla koulutettua, ammattitaitoista ja osaavaa. Näitä tutkimustuloksia voi hyödyntää lähtökohtana hyvinvointipalvelujen suunnittelulle kylpylöissä ja muissa hyvinvointikohteissa.
Empiirisen tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään vastauksia asiakkaiden kulutustapoihin ja –toiveisiin hyvinvointikohteissa ja kylpylöissä. Tutkimus koostui laadullisesta, asiantuntijoille suunnatusta teemahaastattelusta sekä kuluttajille suunnatusta määrällisestä Webropol-kyselystä. Tutkimus oli osa laajempaa kansainvälistä kehittämishanketta. Vastaajat kokivat, että hyvinvointikohteissa palveluvalikoiman tulee olla monipuolinen, laadukas ja hinta-laatusuhteeltaan sopiva. Vastauksissa nostettiin esiin sekä erilaiset laadukkaat hemmotteluhoidot ja kauneudenhoitoon liitettävät hoidot että hieronta ja fysikaaliset hoidot. Palvelujen tarjonnan tulee olla ammattimaista, ja henkilökunnan tulee olla koulutettua, ammattitaitoista ja osaavaa. Näitä tutkimustuloksia voi hyödyntää lähtökohtana hyvinvointipalvelujen suunnittelulle kylpylöissä ja muissa hyvinvointikohteissa.