1 tyypin diabetesta sairastavien nuorten kokemuksia potilasohjauksesta : kirjallisuuskatsaus
Lindholm, Linda-Mari (2015)
Lindholm, Linda-Mari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319220
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni on osa Pitkäaikaisesti sairaiden nuorten ohjauksen kehittäminen -hanketta. Hankkeen yhteistyökumppaneita ovat muun muassa Seinäjoen ammattikorkeakoulu, Pääkaupunkiseudun diabetesyhdistys ja HYKS Naisten- ja lastentautien tulosyksikkö.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä katsaus kirjallisuuteen ja kuvata 1 tyypin diabetesta sairastavien nuorten potilasohjauksen kokemuksia. Opinnäytetyöni tavoitteena oli lisätä tietoa 1 tyypin diabetesta sairastavien nuorten ohjauksen tarpeista ja parantaa hoitohenkilöstön valmiuksia toteuttaa ja kehittää pitkäaikaissairaiden nuorten yksilöllistä hoidon ohjausta. Toteutin opinnäytetyöni kirjallisuuskatsauksena. Keräsin aineiston käyttämällä tietokantoja Cinahl, Medic ja PubMed. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valitsin viisi englanninkielistä tutkimusartikkelia ja yhden englanninkielisen väitöskirjan. Analysoin tulokset käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä.
Kirjallisuuskatsauksessani hain vastauksia 1 tyypin diabetesta sairastavien nuorten omahoitoa edistäviin ja estäviin tekijöihin potilasohjauksessa. Nuoret kokivat edistäviksi tekijöiksi sen, että heitä autettiin ja kannustettiin monipuolisesti ja että he pääsivät vaikuttamaan omaan hoitoonsa. Nuoret halusivat päästä tekemään itse päätöksiä ja toivoivat, että ohjauksessa otetaan huomioon myös yksilöllinen elämäntilanne ja sairauden ulkopuoliset asiat. Nuoret kokivat omahoitoa estävinä tekijöinä sen, että heitä kohdeltiin alentavasti, ohjauksessa korotettiin ääntä tai painotettiin negatiivisia asioita. Nuoret kokivat ulkopuolisuuden tunteita silloin, kun he eivät päässeet vaikuttamaan hoitoonsa.
Opinnäytetyöni tuloksia voidaan hyödyntää pitkäaikaissairaiden nuorten ohjauksen suunnittelemisessa ja kehittämisessä. Toivon, että tuloksista olisi hyötyä hankkeelle sekä nuorten kanssa työskenteleville. Tuloksissa korostuivat yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden tärkeys. Nämä tekijät olisi syytä ottaa huomioon pitkäaikaissairaiden nuorten hoidossa ja potilasohjauksen kehittämisessä.
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tehdä katsaus kirjallisuuteen ja kuvata 1 tyypin diabetesta sairastavien nuorten potilasohjauksen kokemuksia. Opinnäytetyöni tavoitteena oli lisätä tietoa 1 tyypin diabetesta sairastavien nuorten ohjauksen tarpeista ja parantaa hoitohenkilöstön valmiuksia toteuttaa ja kehittää pitkäaikaissairaiden nuorten yksilöllistä hoidon ohjausta. Toteutin opinnäytetyöni kirjallisuuskatsauksena. Keräsin aineiston käyttämällä tietokantoja Cinahl, Medic ja PubMed. Kirjallisuuskatsauksen aineistoksi valitsin viisi englanninkielistä tutkimusartikkelia ja yhden englanninkielisen väitöskirjan. Analysoin tulokset käyttäen induktiivista sisällönanalyysiä.
Kirjallisuuskatsauksessani hain vastauksia 1 tyypin diabetesta sairastavien nuorten omahoitoa edistäviin ja estäviin tekijöihin potilasohjauksessa. Nuoret kokivat edistäviksi tekijöiksi sen, että heitä autettiin ja kannustettiin monipuolisesti ja että he pääsivät vaikuttamaan omaan hoitoonsa. Nuoret halusivat päästä tekemään itse päätöksiä ja toivoivat, että ohjauksessa otetaan huomioon myös yksilöllinen elämäntilanne ja sairauden ulkopuoliset asiat. Nuoret kokivat omahoitoa estävinä tekijöinä sen, että heitä kohdeltiin alentavasti, ohjauksessa korotettiin ääntä tai painotettiin negatiivisia asioita. Nuoret kokivat ulkopuolisuuden tunteita silloin, kun he eivät päässeet vaikuttamaan hoitoonsa.
Opinnäytetyöni tuloksia voidaan hyödyntää pitkäaikaissairaiden nuorten ohjauksen suunnittelemisessa ja kehittämisessä. Toivon, että tuloksista olisi hyötyä hankkeelle sekä nuorten kanssa työskenteleville. Tuloksissa korostuivat yksilöllisyyden ja itsemääräämisoikeuden tärkeys. Nämä tekijät olisi syytä ottaa huomioon pitkäaikaissairaiden nuorten hoidossa ja potilasohjauksen kehittämisessä.