Mobile Game Product Development Models
Aalto, Oskari (2015)
Aalto, Oskari
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319123
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120319123
Tiivistelmä
Jokaisen peliyrityksen tavoite on jatkuvasti luoda menestyksekkäitä pelituotteita, mutta se on hyvin haastavaa peliteollisuuden epävakauden takia. Erityisesti mobiilipelimarkkinoilla kilpailu on lisääntynyt merkittävästi ja uusien pelijulkaisujen menestymismahdollisuudet ovat olleet laskussa. Peliyritysten onkin täytynyt löytää tapoja kehittää uusia pelituotteita nopeammin ja tehokkaammin.
Tämä opinnäytetyö käsittelee pelin kehitysprosesseja ja tuotekehitysmalleja, joita käytetään peliteollisuudessa uusien pelien luomiseen. Opinnäytetyön tavoite on tunnistaa tuotekehitysmalli, joka mahdollistaa mobiilipeliyrityksen kehittää menestyksekkäitä pelituotteita ja hallita sen tuoteportfoliota. Tuotekehitysmallin on myös tarkoitus auttaa yritystä parantamaan sen onnistumiskriteerien määritelmiä ja kehityksessä olevien peliprojektien hallintaa. Näiden pohjalta yrityksen pitäisi pystyä tekemään valveutuneita päätöksiä liittyen sen pelituotteiden hallintaan ja siten parantaa tuotteiden onnistumisprosenttia.
Opinnäytetyön kaksi ensimmäistä lukua keskittyvät kuvaamaan pelin kehitysprosessia ja vaiheita, joihin peliprojektit jakaantuvat. Tarkoituksena on tunnistaa, kumpi projektinhallintamenetelmä, vesiputousmalli vai ketterä kehitys, sopii paremmin mobiilipelin kehityksen projektinhallintaan. Lisäksi käsitellään eri vaiheet, joilla peliprojekteja jäsennellään. Kolmas luku käsittelee neljä tuotekehitysmallia, joita käytetään menestyksekkäiden pelituotteiden luomiseen ja viimeinen luku tarjoaa käytännön esimerkin siitä, miten mobiilipeliyritys Wooga on ottanut vaihe-portti-mallin käyttöönsä.
Opinnäytetyön keskeisenä havaintona todetaan, että ketterän kehitysmenetelmän ja vaihe-portti-mallin yhdistelmä mahdollistaa mobiilipeliyritysten kehittää menestyksekkäitä pelituotteita nopeammin ja tehokkaammin. Parantamalla pelin kehitysprosessiaan ja tuotehitysmalliaan peliyritykset pystyvät kehittämään useampia tuotteita ja voivat odottaa useamman julkaistun pelin menestyvän markkinoilla.
Tämä opinnäytetyö käsittelee pelin kehitysprosesseja ja tuotekehitysmalleja, joita käytetään peliteollisuudessa uusien pelien luomiseen. Opinnäytetyön tavoite on tunnistaa tuotekehitysmalli, joka mahdollistaa mobiilipeliyrityksen kehittää menestyksekkäitä pelituotteita ja hallita sen tuoteportfoliota. Tuotekehitysmallin on myös tarkoitus auttaa yritystä parantamaan sen onnistumiskriteerien määritelmiä ja kehityksessä olevien peliprojektien hallintaa. Näiden pohjalta yrityksen pitäisi pystyä tekemään valveutuneita päätöksiä liittyen sen pelituotteiden hallintaan ja siten parantaa tuotteiden onnistumisprosenttia.
Opinnäytetyön kaksi ensimmäistä lukua keskittyvät kuvaamaan pelin kehitysprosessia ja vaiheita, joihin peliprojektit jakaantuvat. Tarkoituksena on tunnistaa, kumpi projektinhallintamenetelmä, vesiputousmalli vai ketterä kehitys, sopii paremmin mobiilipelin kehityksen projektinhallintaan. Lisäksi käsitellään eri vaiheet, joilla peliprojekteja jäsennellään. Kolmas luku käsittelee neljä tuotekehitysmallia, joita käytetään menestyksekkäiden pelituotteiden luomiseen ja viimeinen luku tarjoaa käytännön esimerkin siitä, miten mobiilipeliyritys Wooga on ottanut vaihe-portti-mallin käyttöönsä.
Opinnäytetyön keskeisenä havaintona todetaan, että ketterän kehitysmenetelmän ja vaihe-portti-mallin yhdistelmä mahdollistaa mobiilipeliyritysten kehittää menestyksekkäitä pelituotteita nopeammin ja tehokkaammin. Parantamalla pelin kehitysprosessiaan ja tuotehitysmalliaan peliyritykset pystyvät kehittämään useampia tuotteita ja voivat odottaa useamman julkaistun pelin menestyvän markkinoilla.