The Applicability of Disc Golf for Finnish Tourism Industry
Okkonen, Anssi; Eskelinen, Otto (2015)
Okkonen, Anssi
Eskelinen, Otto
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219084
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015120219084
Tiivistelmä
Frisbeegolfin potentiaali suomalaisen kotimaanmatkailun palveluna
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin frisbeegolfin potentiaalia suomalaisen kotimaanmatkailun palveluna. Frisbeegolf on tällä hetkellä Suomen nopeimmin kasvava laji. Lajin on huomattu aiheuttavan kotimaanmatkailua sen harrastajien keskuudessa. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisia matkailijoita frisbeegolfin harrastajat ovat, mitä majoitusmuotoja matkaillessa käytetään ja miten matkailupalveluiden tuottajat voisivat käyttää tutkimuksesta saatua tietoa hyödykseen.
Tutkimuksen teoria koostuu lajin esittelemisestä, sen historiasta ja nykytilanteesta. Lisäksi tarkasteltiin käsitteitä liittyen kotimaanmatkailuun, urheilumatkailuun ja erilaisiin motivaatiomalleihin liittyen matkailuun.
Opinnäytetyö sisältää niin kvalitatiivista kuin kvantitatiivistakin tutkimusta. Kvalitatiivinen tutkimus koostuu haastattelusta, joka on tehty Peurungan kylpylähotellin frisbeegolf-palveluista vastaavan henkilön kanssa. Haastattelun tarkoituksena oli tehdä Peurungan kylpylähotellista case-esimerkki onnistuneesta frisbeegolfin implementaatiosta matkailupalvelukeskittymään.
kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin frisbeegolfin harrastajille suunnatun kyselylomakkeen avulla. Kvantitatiiviseen tutkimukseen vastasi 535 suomalaista frisbeegolfin harrastajaa. Tutkimus selvitti frisbeegolfin harrastajien matkustustapoja ja erilaisia motivaatiotekijöitä, jotka vaikuttavat lajin harrastamiseen. Tuloksista pystyttiin päättelemään, millaista potentiaalia frisbeegolfilla on antaa suomalaiseen kotimaanmatkailuun. Tulokset analysoitiin SWOT-analyysi mallia käyttämällä ja näin kokonaiskuva lajista matkailupalveluna saatiin muodostettua.
Tulosten perusteella frisbeegolf olisi toimiva palvelu suomalaisessa kotimaanmatkailussa. Huolimatta siitä, että frisbeegolfradat ovat Suomessa pääasiassa ilmaisia, on matkailualalla toimivilla yrityksillä mahdollisuus epäsuoriin tuloihin lisäämällä frisbeegolfin palvelutarjontaansa. Laji voi toimia toissijaisena tai pääasiallisena vetovoimatekijänä matkailukohteessa.
Tässä opinnäytetyössä selvitettiin frisbeegolfin potentiaalia suomalaisen kotimaanmatkailun palveluna. Frisbeegolf on tällä hetkellä Suomen nopeimmin kasvava laji. Lajin on huomattu aiheuttavan kotimaanmatkailua sen harrastajien keskuudessa. Tavoitteena oli selvittää, minkälaisia matkailijoita frisbeegolfin harrastajat ovat, mitä majoitusmuotoja matkaillessa käytetään ja miten matkailupalveluiden tuottajat voisivat käyttää tutkimuksesta saatua tietoa hyödykseen.
Tutkimuksen teoria koostuu lajin esittelemisestä, sen historiasta ja nykytilanteesta. Lisäksi tarkasteltiin käsitteitä liittyen kotimaanmatkailuun, urheilumatkailuun ja erilaisiin motivaatiomalleihin liittyen matkailuun.
Opinnäytetyö sisältää niin kvalitatiivista kuin kvantitatiivistakin tutkimusta. Kvalitatiivinen tutkimus koostuu haastattelusta, joka on tehty Peurungan kylpylähotellin frisbeegolf-palveluista vastaavan henkilön kanssa. Haastattelun tarkoituksena oli tehdä Peurungan kylpylähotellista case-esimerkki onnistuneesta frisbeegolfin implementaatiosta matkailupalvelukeskittymään.
kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin frisbeegolfin harrastajille suunnatun kyselylomakkeen avulla. Kvantitatiiviseen tutkimukseen vastasi 535 suomalaista frisbeegolfin harrastajaa. Tutkimus selvitti frisbeegolfin harrastajien matkustustapoja ja erilaisia motivaatiotekijöitä, jotka vaikuttavat lajin harrastamiseen. Tuloksista pystyttiin päättelemään, millaista potentiaalia frisbeegolfilla on antaa suomalaiseen kotimaanmatkailuun. Tulokset analysoitiin SWOT-analyysi mallia käyttämällä ja näin kokonaiskuva lajista matkailupalveluna saatiin muodostettua.
Tulosten perusteella frisbeegolf olisi toimiva palvelu suomalaisessa kotimaanmatkailussa. Huolimatta siitä, että frisbeegolfradat ovat Suomessa pääasiassa ilmaisia, on matkailualalla toimivilla yrityksillä mahdollisuus epäsuoriin tuloihin lisäämällä frisbeegolfin palvelutarjontaansa. Laji voi toimia toissijaisena tai pääasiallisena vetovoimatekijänä matkailukohteessa.