Sähköpostin Hyödyntäminen Pienyrityksen Markkinoinnissa
Tiikkainen, Martti (2015)
Tiikkainen, Martti
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718233
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112718233
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli Zemiit-nimisen pienyrityksen sähköpostimarkkinointikäytäntöjen kehittäminen ja optimoiminen. Käytännössä tämä tapahtui yritykselle sopivan sähköpostityökalun valinnalla ja sähköpostiviesteistä puhelinhaastatteluista saadun palautteen analysoimisella laadullisin metodein.
Sähköpostityökaluissa päädyttiin Creamailer-nimiseen palveluun sen näennäisen helppokäyttöisyyden ja monimuotoisuuden vuoksi. Creamailer osoittautui työn edetessä riittämättömäksi käyttöominaisuuksiltaan ja tuottamalta dataltaan. Palvelun käyttämisen jatkaminen ei ole suositeltavaa.
Sähköpostiviesteissä kiinnitettiin erityistä huomiota viestille oleelliseen informaatiosisältöön, tekstin jäsentelyyn, sekä visuaalisten elementtien käyttöön. Viesteissä pyrittiin luomaan mielikuva toiminnoiltaan monipuolisesta ja luotettavasta palvelusta, joka helpottaa seuratoiminnan organisointia.
Lopulta voitiin todeta yritykselle parhaimmaksi ratkaisuksi perinteisempää sähköpostiviestintää puhelinsoittojen tukemana. Tähän päädyttiin sähköpostiviestien itsessään tuottamien yhteydenottojen puuttumisen vuoksi.
Projektinlopputulos vastaa suurilta osin tavoitteita. Tietoisuus palvelusta on lisääntynyt kohderyhmän keskuudessa, ja Zemiit käy neuvotteluja joidenkin uusien potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Raporttia kirjoitettaessa ei uusia asiakkuuksia olla saavutettu, mutta se johtuu ensisijaisesti pitkäkestoisesta myyntiprosessista. Myyntineuvottelujen lopputuloksesta riippuu yksi projektin tavoitteista, joka on tuottaa yritykselle myös suoraa rahallista hyötyä.
Sähköpostityökaluissa päädyttiin Creamailer-nimiseen palveluun sen näennäisen helppokäyttöisyyden ja monimuotoisuuden vuoksi. Creamailer osoittautui työn edetessä riittämättömäksi käyttöominaisuuksiltaan ja tuottamalta dataltaan. Palvelun käyttämisen jatkaminen ei ole suositeltavaa.
Sähköpostiviesteissä kiinnitettiin erityistä huomiota viestille oleelliseen informaatiosisältöön, tekstin jäsentelyyn, sekä visuaalisten elementtien käyttöön. Viesteissä pyrittiin luomaan mielikuva toiminnoiltaan monipuolisesta ja luotettavasta palvelusta, joka helpottaa seuratoiminnan organisointia.
Lopulta voitiin todeta yritykselle parhaimmaksi ratkaisuksi perinteisempää sähköpostiviestintää puhelinsoittojen tukemana. Tähän päädyttiin sähköpostiviestien itsessään tuottamien yhteydenottojen puuttumisen vuoksi.
Projektinlopputulos vastaa suurilta osin tavoitteita. Tietoisuus palvelusta on lisääntynyt kohderyhmän keskuudessa, ja Zemiit käy neuvotteluja joidenkin uusien potentiaalisten asiakkaiden kanssa. Raporttia kirjoitettaessa ei uusia asiakkuuksia olla saavutettu, mutta se johtuu ensisijaisesti pitkäkestoisesta myyntiprosessista. Myyntineuvottelujen lopputuloksesta riippuu yksi projektin tavoitteista, joka on tuottaa yritykselle myös suoraa rahallista hyötyä.