Nuorten rikollisuuden ehkäisy yhteisöllisyyden ja sosiaalisen pääoman näkökulmasta: kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Kuosmanen, Reeta (2025)
Kuosmanen, Reeta
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202504257716
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten yhteisöllisyys ja sosiaalinen pääoma voivat ennaltaehkäistä nuorten rikollisuutta. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvailevan kirjallisuuskatsauksen avulla tuottaa suomenkielistä tietoa yhteisöllisyyden ja sosiaalisen pääoman vaikutuksista nuorten rikollisuuden ehkäisyssä.
Teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin keskeiset käsitteet, nuoruuden, yhteisöllisyyden, sosiaalisen pääoman ja nuorten rikollisen käyttäytymisen -käsitteen avulla. Teoreettinen viitekehys muodostettiin kirjallisuudesta, tutkimuksista ja verkkojulkaisuista. Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa tutkimuskysymykseen etsittiin vastauksia viidestä tieteellisestä tutkimusartikkelista ja yhdestä väitöskirjasta. Tutkimusartikkeleista kolme oli kansainvälisiä. Kaksi tutkimuksista oli tehty Suomessa ja väitöskirja oli myös tehty Suomessa. Aineiston luokittelussa käytettiin sisällönanalyysiä, jolloin aineistoista etsittiin tutkimuskysymykseen vastaavia teemoja.
Tulosten perusteella nuorten sosiaalisen pääoman ja yhteisöllisyyden lähteinä korostuivat perheen, koulun ja kavereiden sosiaalinen pääoma. Näiden mukaan muodostettiin tulosten pääluokat. Myös luottamukseen liittyvät asiat korostuivat tuloksissa, joka on vahvasti yhteydessä sosiaaliseen pääomaan ja yhteisöllisyyteen. Esimerkiksi vanhempien valvonta ja tuki, koulun sosiaalinen kontrolli ja ikätovereiden tuki nousivat esiin tuloksissa.
Opinnäytetyöstä saa hyödyllistä tietoa sosiaaliohjauksen tueksi nuorten rikollisuuden ehkäisyyn liittyen. Jatkossa aihetta voitaisiin tutkia nuorten omasta näkökulmasta. Yhteisöllisyyden ja sosiaalisen pääoman tutkimuksessa nuorten oma näkökulma tarvitsisi enemmän painoarvoa. Jatkotutkimusaiheena voisivat olla nuorten rikollisuuden ehkäisy yhteisöllisyyden ja sosiaalisen pääoman avulla, nuorten itsensä näkökulmasta.
Teoreettisessa viitekehyksessä määriteltiin keskeiset käsitteet, nuoruuden, yhteisöllisyyden, sosiaalisen pääoman ja nuorten rikollisen käyttäytymisen -käsitteen avulla. Teoreettinen viitekehys muodostettiin kirjallisuudesta, tutkimuksista ja verkkojulkaisuista. Opinnäytetyön kirjallisuuskatsauksessa tutkimuskysymykseen etsittiin vastauksia viidestä tieteellisestä tutkimusartikkelista ja yhdestä väitöskirjasta. Tutkimusartikkeleista kolme oli kansainvälisiä. Kaksi tutkimuksista oli tehty Suomessa ja väitöskirja oli myös tehty Suomessa. Aineiston luokittelussa käytettiin sisällönanalyysiä, jolloin aineistoista etsittiin tutkimuskysymykseen vastaavia teemoja.
Tulosten perusteella nuorten sosiaalisen pääoman ja yhteisöllisyyden lähteinä korostuivat perheen, koulun ja kavereiden sosiaalinen pääoma. Näiden mukaan muodostettiin tulosten pääluokat. Myös luottamukseen liittyvät asiat korostuivat tuloksissa, joka on vahvasti yhteydessä sosiaaliseen pääomaan ja yhteisöllisyyteen. Esimerkiksi vanhempien valvonta ja tuki, koulun sosiaalinen kontrolli ja ikätovereiden tuki nousivat esiin tuloksissa.
Opinnäytetyöstä saa hyödyllistä tietoa sosiaaliohjauksen tueksi nuorten rikollisuuden ehkäisyyn liittyen. Jatkossa aihetta voitaisiin tutkia nuorten omasta näkökulmasta. Yhteisöllisyyden ja sosiaalisen pääoman tutkimuksessa nuorten oma näkökulma tarvitsisi enemmän painoarvoa. Jatkotutkimusaiheena voisivat olla nuorten rikollisuuden ehkäisy yhteisöllisyyden ja sosiaalisen pääoman avulla, nuorten itsensä näkökulmasta.