TikTok-markkinoinnin vaikutus brändiin : case Bilia
Seppä, Johanna (2025)
Seppä, Johanna
2025
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502183046
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202502183046
Tiivistelmä
Autoalan markkinointiin liittyvät muutokset ja kuluttajien siirtyminen digitaalisiin kanaviin ovat lisänneet sosiaalisen median merkitystä yritysten brändin rakentamisessa. Tutkimuksessa kartoitettiin TikTokin mahdollisuuksia autoalan markkinointikanavana ja pohdittiin keinoja hyödyntää alustaa brändin tunnettuuden ja asiakassitoutumisen vahvistamisessa.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisella, että kvalitatiivisella tutkimusotteella. TikTok -tilin data paljastaa numeerista aineistoa, kun taas teemahaastatteluissa kuultiin kahden TikTokin sisällöntuotantoon erikoistuneen asiantuntijan näkemyksiä. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja siinä keskityttiin erityisesti alustan eri ominaisuuksiin ja niiden hyödyntämiseen markkinoinnissa.
Tulokset osoittivat, että TikTokin algoritmi mahdollistaa laajan näkyvyyden myös pienille toimijoille, mutta onnistuminen vaatii autenttista ja osallistavaa sisältöä sekä aktiivista trendien seuraamista. TikTokin vahvuus on sen kyky tavoittaa kohderyhmiä nopeasti ja paikasta riippumatta, mikä tarjoaa autoalan yrityksille mahdollisuuden tavoittaa myös uusia asiakassegmenttejä. Haasteena nähtiin resurssien riittävyys, ideointi ja laadukkaan ja mielenkiintoisen sisällön tuottaminen jatkuvasti.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että TikTok voi toimia tehokkaana lisänä autoalan markkinointistrategiaan, mutta sen hyödyntäminen edellyttää suunnitelmaa ja pitkäjänteisyyttä. Alusta sopii erityisesti brändin tunnettuuden kasvattamiseen ja uudenlaisen vuorovaikutuksen luomiseen asiakkaiden kanssa.
Tutkimus toteutettiin sekä kvantitatiivisella, että kvalitatiivisella tutkimusotteella. TikTok -tilin data paljastaa numeerista aineistoa, kun taas teemahaastatteluissa kuultiin kahden TikTokin sisällöntuotantoon erikoistuneen asiantuntijan näkemyksiä. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysin keinoin ja siinä keskityttiin erityisesti alustan eri ominaisuuksiin ja niiden hyödyntämiseen markkinoinnissa.
Tulokset osoittivat, että TikTokin algoritmi mahdollistaa laajan näkyvyyden myös pienille toimijoille, mutta onnistuminen vaatii autenttista ja osallistavaa sisältöä sekä aktiivista trendien seuraamista. TikTokin vahvuus on sen kyky tavoittaa kohderyhmiä nopeasti ja paikasta riippumatta, mikä tarjoaa autoalan yrityksille mahdollisuuden tavoittaa myös uusia asiakassegmenttejä. Haasteena nähtiin resurssien riittävyys, ideointi ja laadukkaan ja mielenkiintoisen sisällön tuottaminen jatkuvasti.
Johtopäätöksenä voitiin todeta, että TikTok voi toimia tehokkaana lisänä autoalan markkinointistrategiaan, mutta sen hyödyntäminen edellyttää suunnitelmaa ja pitkäjänteisyyttä. Alusta sopii erityisesti brändin tunnettuuden kasvattamiseen ja uudenlaisen vuorovaikutuksen luomiseen asiakkaiden kanssa.