Sosiaalisen median kohuilmiöt Z-sukupolven kokemina ja tulkitsemina
Kuisma, Laura-Kaisa (2024)
Kuisma, Laura-Kaisa
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501201696
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-202501201696
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia sosiaalisen median kohuilmiöitä Z-sukupolven näkökulmasta. Sosiaalisen median sovelluksia on monia, mutta opinnäytetyössä keskitytään tutkimaan kohuilmiöitä Z-sukupolven kolmen suosituimman sosiaalisen median sovelluksen kautta. Z-sukupolven käyttämät kolme suosituinta sovellusta ovat Instagram, TikTok ja YouTube. Z-sukupolven näkökulmasta haluttiin saada selville mikä on sosiaalisen median kohuilmiö, millaisia kohuilmiöitä Z-sukupolvi on kohdannut ja miten kohuja on ratkaistu.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen aineistonkeruutapana käytetiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin lokakuussa 2024. Haastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän Z-sukupolven edustajaa. Haastattelujen tulosten analysoinnissa käytettiin analysointimenetelmänä teemoittelua. Työn teoriaosuudessa keskityttiin antamaan lukijalle lisää tietoa sosiaalisesta mediasta ja Z-sukupolvesta sekä sosiaalisen median kohuilmiöistä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena saatiin selville että, rikokset, ihmisten ja eläinten oikeuksien rikkominen, ihmissuhteet ja äärilaidasta olevat mielipiteet ja teot ovat otollisia kohuja aiheuttavia teemoja. Z-sukupolven näkökulmasta voidaan tiivistää, että negatiivisina kohuina nähdään kaikki, joihin liittyy omien arvojen vastaista toimintaa. Kohuja voidaan pitää myös hyvänä asiana, jos ne ovat linjassa omien arvojen kanssa ja kaikki kohut eivät vaikuta Z-sukupolven edustajiin mitenkään, jos niitä pidetään merkityksettöminä.
Mainekriisit ovat yksi yritysten suurimmista uhista. Mainekriisit saavat usein alkunsa yritystä koskevasta kohusta ja eskaloituvat huonon kriisinhallinnan seurauksena. Nykypäivänä kohut leviävät nopeasti sosiaalisessa mediassa ja sen ansiosta nousevat useiden ihmisten tietoisuuteen. Tulevaisuudessa Z-sukupolven edustajat tulevat muodostamaan suurimman osan työvoimasta, jonka vuoksi heidän mielipiteellänsä on vaikutusta. Tunnistamalla kohua aiheuttavia teemoja yritykset voivat tunnistaa, ehkäistä ja ratkaista heihin kohdistuvia kohuja. The objective of this thesis is to study social media controversies from the perspective of Generation Z. There are many social media applications, but the thesis focuses on examining controversies through the three most popular social media platforms among Generation Z: Instagram, TikTok, and YouTube. The aim was to understand what social media controversies are, the types of controversies Generation Z has encountered, and how these controversies have been addressed.
The study was conducted using qualitative methods. The data collection method involved thematic interviews, which were carried out in October 2024. A total of seven representatives from Generation Z participated in the interviews. Thematic analysis was used to analyze the interview results. The theoretical section of the thesis aimed to provide readers with more information about social media, Generation Z, and social media controversies.
The results of the study revealed that crimes, violations of human and animal rights, relationships, and extreme opinions and actions are prominent themes that spark controversies. From Generation Z’s perspective, controversies perceived as negative typically involve actions that conflict with their personal values. On the other hand, controversies can also be seen as positive if they align with their values. Not all controversies have an impact on Generation Z representatives, especially if they are deemed insignificant.
Reputation crises are one of the biggest threats to companies. Such crises often originate from controversies involving the company and escalate due to poor crisis management. In today’s world, controversies spread rapidly on social media, quickly reaching the awareness of many people. In the future, as Generation Z becomes the majority of the workforce, their opinions will carry even more weight. By identifying themes that trigger controversies, companies can better recognize, prevent, and resolve controversies directed at them.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin. Tutkimuksen aineistonkeruutapana käytetiin teemahaastatteluja, jotka toteutettiin lokakuussa 2024. Haastatteluihin osallistui yhteensä seitsemän Z-sukupolven edustajaa. Haastattelujen tulosten analysoinnissa käytettiin analysointimenetelmänä teemoittelua. Työn teoriaosuudessa keskityttiin antamaan lukijalle lisää tietoa sosiaalisesta mediasta ja Z-sukupolvesta sekä sosiaalisen median kohuilmiöistä.
Opinnäytetyön tutkimuksen tuloksena saatiin selville että, rikokset, ihmisten ja eläinten oikeuksien rikkominen, ihmissuhteet ja äärilaidasta olevat mielipiteet ja teot ovat otollisia kohuja aiheuttavia teemoja. Z-sukupolven näkökulmasta voidaan tiivistää, että negatiivisina kohuina nähdään kaikki, joihin liittyy omien arvojen vastaista toimintaa. Kohuja voidaan pitää myös hyvänä asiana, jos ne ovat linjassa omien arvojen kanssa ja kaikki kohut eivät vaikuta Z-sukupolven edustajiin mitenkään, jos niitä pidetään merkityksettöminä.
Mainekriisit ovat yksi yritysten suurimmista uhista. Mainekriisit saavat usein alkunsa yritystä koskevasta kohusta ja eskaloituvat huonon kriisinhallinnan seurauksena. Nykypäivänä kohut leviävät nopeasti sosiaalisessa mediassa ja sen ansiosta nousevat useiden ihmisten tietoisuuteen. Tulevaisuudessa Z-sukupolven edustajat tulevat muodostamaan suurimman osan työvoimasta, jonka vuoksi heidän mielipiteellänsä on vaikutusta. Tunnistamalla kohua aiheuttavia teemoja yritykset voivat tunnistaa, ehkäistä ja ratkaista heihin kohdistuvia kohuja.
The study was conducted using qualitative methods. The data collection method involved thematic interviews, which were carried out in October 2024. A total of seven representatives from Generation Z participated in the interviews. Thematic analysis was used to analyze the interview results. The theoretical section of the thesis aimed to provide readers with more information about social media, Generation Z, and social media controversies.
The results of the study revealed that crimes, violations of human and animal rights, relationships, and extreme opinions and actions are prominent themes that spark controversies. From Generation Z’s perspective, controversies perceived as negative typically involve actions that conflict with their personal values. On the other hand, controversies can also be seen as positive if they align with their values. Not all controversies have an impact on Generation Z representatives, especially if they are deemed insignificant.
Reputation crises are one of the biggest threats to companies. Such crises often originate from controversies involving the company and escalate due to poor crisis management. In today’s world, controversies spread rapidly on social media, quickly reaching the awareness of many people. In the future, as Generation Z becomes the majority of the workforce, their opinions will carry even more weight. By identifying themes that trigger controversies, companies can better recognize, prevent, and resolve controversies directed at them.