Ammattikorkeakoulun liiketalouden opiskelijoiden oppimiskokemukset yksilötason voimavarojen ja opiskelutaitojen näkökulmista
Kalliomaa, Sami; Peltola, Sari-Maarit; Pirinen, Pekka; Puhto, Joonas; Kuhanen, Vesa (2024)
Kalliomaa, Sami
Peltola, Sari-Maarit
Pirinen, Pekka
Puhto, Joonas
Kuhanen, Vesa
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2024
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501081790
https://urn.fi/URN:NBN:fi-fe202501081790
Tiivistelmä
Artikkelin tavoitteena on tarkastella muotoutuvan aikuisuuden vaiheessa olevien Jyväskylän ammattikorkeakoulun (Jamk) liiketalouden opiskelijoiden yksilötason oppimiskokemuksia voimavarojen ja opiskelutaitojen näkökulmasta. Opiskelijan voimavarojen osalta tutkimuksen kohteena ovat opiskelijan kokema uupumus, minäpystyvyys ja välttämiskäyttäytyminen. Opiskelutaitojen osa-alueelta tutkimuksen kohteena ovat pinta- ja syväoppiminen ja opiskelun järjestelmällisyys. Voimavaroihin sisältyvistä tekijöistä korostuvat minäpystyvyys ja opiskelutaitojen osalta syväoppiminen, joilla on yhteys opiskelijoiden hyvinvointiin sekä opintojen sujuvuuteen.
Tutkimuksen kohderyhmä ja aineisto muodostui 156 Jamkin ensimmäisen opiskeluvuoden aloittaneista liiketalouden opiskelijoista. Aineisto kerättiin lukuvuoden 2023–2024 aikana verkkokyselynä osana Osaajana kehittyminen -opintojaksoa. Kyselylomakkeella kerätty tieto perustui tutkimuspohjaiseen HowULearn-kyselyyn. Kyselyiden taustaviitekehys on opiskelijakykyä määrittävä malli. Aineisto analysoitiin soveltaen kuvailevaa määrällistä tutkimusta, jossa hyödynnettiin muuttujien suoria jakaumia ja ristiintaulukointia.
Opiskelukyvyn yksilötekijöissä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja eri taustamuuttujien suhteen lukuun ottamatta järjestelmällisyyttä, jossa naiset olivat järjestelmällisempiä kuin miehet. Muotoutuvan aikuisuuden (ikäryhmä alle 25-vuotiaat) näkökulmasta voidaan todeta, ettei opiskelijaryhmä poikkea yli 25-vuotiaista, joten heillä on tulosten perusteella samankaltaiset voimavarat ja opiskelutaidot. Voimavarojen osalta voitiin todeta, että opiskelijoilla oli korkea minäpystyvyyden tunne. Välttämiskäyttäytyminen ei ollut merkittävää valitussa opiskelijakohderyhmässä. Kohonnut tai voimakkaasti kohonnut uupumisriski oli noin 15 %:lla opiskelijoista, mikä on merkittävästi pienempi kuin muut tutkimukset ovat osoittaneet. Uupumuksella oli tässä tutkimuksessa tilastollisesti merkitsevä yhteys minäpystyvyyteen. Opiskelutaidoissa syvällisen opiskelutyylin taso oli suurimmalla osalla opiskelijoista keskimääräinen tai korkea, ja vastaavasti pinnallinen opiskelutyyli oli matala. Opiskelijoiden järjestelmällisyys oli korkea suurimmalla osalla opiskelijoista, mikä heijastaa opintoihin sitoutumista ja opintojen sujuvuutta.
Vaikka opiskelijoiden tilanne suurimmilta osiltaan oli voimavarojen ja opiskelutaitojen suhteen hyvä, on tärkeää tunnistaa opiskelijat, jotka tarvitsevat tukea hyvinvointinsa ylläpitämiseen ja uupumisriskin ehkäisemiseen. Tämä edellyttää moniammatillista yhteistyötä opettajien, vertais- ja opettajatutoreiden sekä ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalveluiden osalta. Artikkelin lopussa on otettu kantaa mahdollisiin jatkotutkimusvaihtoehtoihin.
Tutkimuksen kohderyhmä ja aineisto muodostui 156 Jamkin ensimmäisen opiskeluvuoden aloittaneista liiketalouden opiskelijoista. Aineisto kerättiin lukuvuoden 2023–2024 aikana verkkokyselynä osana Osaajana kehittyminen -opintojaksoa. Kyselylomakkeella kerätty tieto perustui tutkimuspohjaiseen HowULearn-kyselyyn. Kyselyiden taustaviitekehys on opiskelijakykyä määrittävä malli. Aineisto analysoitiin soveltaen kuvailevaa määrällistä tutkimusta, jossa hyödynnettiin muuttujien suoria jakaumia ja ristiintaulukointia.
Opiskelukyvyn yksilötekijöissä ei havaittu tilastollisesti merkitseviä eroja eri taustamuuttujien suhteen lukuun ottamatta järjestelmällisyyttä, jossa naiset olivat järjestelmällisempiä kuin miehet. Muotoutuvan aikuisuuden (ikäryhmä alle 25-vuotiaat) näkökulmasta voidaan todeta, ettei opiskelijaryhmä poikkea yli 25-vuotiaista, joten heillä on tulosten perusteella samankaltaiset voimavarat ja opiskelutaidot. Voimavarojen osalta voitiin todeta, että opiskelijoilla oli korkea minäpystyvyyden tunne. Välttämiskäyttäytyminen ei ollut merkittävää valitussa opiskelijakohderyhmässä. Kohonnut tai voimakkaasti kohonnut uupumisriski oli noin 15 %:lla opiskelijoista, mikä on merkittävästi pienempi kuin muut tutkimukset ovat osoittaneet. Uupumuksella oli tässä tutkimuksessa tilastollisesti merkitsevä yhteys minäpystyvyyteen. Opiskelutaidoissa syvällisen opiskelutyylin taso oli suurimmalla osalla opiskelijoista keskimääräinen tai korkea, ja vastaavasti pinnallinen opiskelutyyli oli matala. Opiskelijoiden järjestelmällisyys oli korkea suurimmalla osalla opiskelijoista, mikä heijastaa opintoihin sitoutumista ja opintojen sujuvuutta.
Vaikka opiskelijoiden tilanne suurimmilta osiltaan oli voimavarojen ja opiskelutaitojen suhteen hyvä, on tärkeää tunnistaa opiskelijat, jotka tarvitsevat tukea hyvinvointinsa ylläpitämiseen ja uupumisriskin ehkäisemiseen. Tämä edellyttää moniammatillista yhteistyötä opettajien, vertais- ja opettajatutoreiden sekä ohjaus-, tuki- ja hyvinvointipalveluiden osalta. Artikkelin lopussa on otettu kantaa mahdollisiin jatkotutkimusvaihtoehtoihin.