Sähköautojen latausverkosto Suomessa ja siihen vaikuttavat tekijät
Koivuniemi, Elli (2024)
Koivuniemi, Elli
2024
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037874
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037874
Tiivistelmä
Liikenteen päästöjen vähentäminen on keskeinen osa ilmastoneutraaliustavoitetta, jotka Euroopan unioni ja Suomi ovat asettaneet tavoitteeksi tuleville vuosikymmenille. Fossiilisten polttoaineiden tilalle tulevat päästöttömät vaihtoehtoiset polttoaineet ovat osa siirtymää kohti kestävää liikennettä. Tällä hetkellä vaihtoehtoisista polttoaineista käytetyin on sähkö. Sähköinen liikenteen kehityksen trendi osoittaa jatkuvaa kasvua niin teknologian kuin latausinfrastruktuurin osalta. Julkisen latausverkoston kehittäminen nähdään ratkaisevana osana sähköisen liikenteen yleistymistä ja saavutettavuutta.
Työn tarkoituksena oli luoda ajankohtainen katsaus julkiseen latausverkostoon ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimus keskittyi tarkastelemaan julkista latausverkostoa Suomessa, jota käyttävät kevyet ajoneuvot eli henkilö- sekä pakettiautot. Työn tavoitteena oli kartoittaa julkisen latausverkoston nykytilaa ja analysoida siihen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tarkasteltiin latausverkostolle asetettujen tavoitteiden toteutumisen tilannetta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta, jota sovellettiin tutkimuksen tarkoituksen mukaisesti. Aineistona tutkimuksessa käytettiin verkossa saatavilla olevaa aineistoa, kuten raportteja, tutkimuksia ja asiakirjoja. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksessa tunnistettiin useita tekijöitä, jotka vaikuttavat julkisen latausverkoston kehitykseen Suomessa. Latausverkoston kehitystä ja laajentumista ohjaavat vahvasti EU:n laajuinen asetus vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurista ja sen pohjalta tehdyt kansalliset lisäykset. Lisäksi rahoitus- ja tukimahdollisuudet ovat lisänneet latauspisteiden rakennusta. Julkinen latausverkosto on kehittynyt muutaman viime vuoden aikana nopeasti. Tällä hetkellä tiheä latausverkosto on kuitenkin alueellisesti epätasainen Suomessa. EU:n jakeluinfra-asetuksen vaatimusten täyttyminen ei riitä, vaan sähköisen liikenteen kehityksen tukemiseksi tarvitaan tiheä latausverkosto myös asetuksen ulkopuolelle jääville alueille.
Työn tarkoituksena oli luoda ajankohtainen katsaus julkiseen latausverkostoon ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Tutkimus keskittyi tarkastelemaan julkista latausverkostoa Suomessa, jota käyttävät kevyet ajoneuvot eli henkilö- sekä pakettiautot. Työn tavoitteena oli kartoittaa julkisen latausverkoston nykytilaa ja analysoida siihen vaikuttavia tekijöitä. Lisäksi tarkasteltiin latausverkostolle asetettujen tavoitteiden toteutumisen tilannetta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kirjallisuuskatsausta, jota sovellettiin tutkimuksen tarkoituksen mukaisesti. Aineistona tutkimuksessa käytettiin verkossa saatavilla olevaa aineistoa, kuten raportteja, tutkimuksia ja asiakirjoja. Aineistoa analysoitiin sisällönanalyysia hyödyntäen.
Tutkimuksessa tunnistettiin useita tekijöitä, jotka vaikuttavat julkisen latausverkoston kehitykseen Suomessa. Latausverkoston kehitystä ja laajentumista ohjaavat vahvasti EU:n laajuinen asetus vaihtoehtoisten polttoaineiden infrastruktuurista ja sen pohjalta tehdyt kansalliset lisäykset. Lisäksi rahoitus- ja tukimahdollisuudet ovat lisänneet latauspisteiden rakennusta. Julkinen latausverkosto on kehittynyt muutaman viime vuoden aikana nopeasti. Tällä hetkellä tiheä latausverkosto on kuitenkin alueellisesti epätasainen Suomessa. EU:n jakeluinfra-asetuksen vaatimusten täyttyminen ei riitä, vaan sähköisen liikenteen kehityksen tukemiseksi tarvitaan tiheä latausverkosto myös asetuksen ulkopuolelle jääville alueille.