Luonto osaksi lähihoitajaopiskelijan ammatti-identiteettiä
Perkiö, Taina (2004)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037870
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2024122037870
Tiivistelmä
Ihmisten luontosuhteet ovat monenlaisia. Luonnon merkitys ihmiselle on valtava, vaikka emme sitä aina tiedos-ta. Tutkimalla omaa luontosuhdettamme, meillä on mahdollisuus vahvistaa sitä, jolloin luonnon mukana olo elämässä ja työssä kehittyy tiedostavammaksi ja luonnon suomat hyvinvointivaikutukset ovat saatavilla. Opiske-lijalle voidaan tuoda enemmän luontoa opintoihin hänen hyvinvointiansa lisäämään. Hyvien luontokokemusten ja luonto-osaamisen karttuessa, luontosuhde sivistyy ja opiskelijan asenne hyvin todennäköisesti muuttuu luon-toa suojelevampaan suuntaan.
Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopistolla haluttiin tutkia, voiko lähihoitajaopiskelijan asenteeseen luontoa kohtaan vaikuttaa niin, että luonto voisi olla jopa osa hänen ammatti-identiteettiään. Ensin saatiin selville, että luonto oli tarkoituksenmukaista ja toivottavaa saada mukaan opintoihin, koska ammatissa toimiessaan se toisi kaikille osapuolille hyvinvointia ja sille oli tilausta. Koska Suomessa on pulaa lähihoitajista, oli tarkoituksena myös selvittää, miten luonto voisi olla uusien teknologioiden avulla mukana markkinoimassa alaa.
Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan opiskelijoista valittiin ryhmä koulutuspilottiin. Järjestettiin kolme erityyppistä luontolähtöistä päivää, joissa esiteltiin malleja, miten luontoa voidaan ottaa mukaan opiskeluun ja ammattiin. Ne olivat luontopäivä, eläinpäivä ja koulutilapäivä. Hankkeiden myötä saatiin aikaan virtuaalinen luontolähtöinen showroom markkinoimaan sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa osana isompaa alan esittelyä. Showroom-työ vaikeutui ja siitä lopulta luovuttiin, mutta opitut asiat ovat hyödynnettä-vissä myöhemmin. Koulutuspilotissa opiskelijat saivat oppia luontoperustaisuutta, tutkia omaa luontosuh-dettaan ja kokea luonnon hyvinvointivaikutuksia monissa erilaisissa harjoitteissa. Sen avulla löytyi tekijöitä, joilla voitiin mahdollistaa luonto mukaan lähihoitajan opiskeluun ja mahdollisesti myös osaksi hänen ammatti-identiteettiään.
Palautetta kerättiin havainnoimalla ja tekemällä kysely pilottiin osallistuneille opiskelijoille ja heidän vastuu-opettajalleen sekä sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon opettajalle, joka osallistui osaan harjoitteista. Lisäksi tehtiin kysely koulutuksen johdolle ja haastateltiin pidemmän ajan jälkeen yhtä opiskelijaa esimerkiksi, mitä koulutus voi opiskelijalle merkitä. Pilotista saatiin toimiva malli, jota voidaan tulevaisuudessa testata muidenkin opiskelijaryhmien kanssa, myös eri aloilta.
Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopistolla haluttiin tutkia, voiko lähihoitajaopiskelijan asenteeseen luontoa kohtaan vaikuttaa niin, että luonto voisi olla jopa osa hänen ammatti-identiteettiään. Ensin saatiin selville, että luonto oli tarkoituksenmukaista ja toivottavaa saada mukaan opintoihin, koska ammatissa toimiessaan se toisi kaikille osapuolille hyvinvointia ja sille oli tilausta. Koska Suomessa on pulaa lähihoitajista, oli tarkoituksena myös selvittää, miten luonto voisi olla uusien teknologioiden avulla mukana markkinoimassa alaa.
Pohjoisen Keski-Suomen ammattiopiston sosiaali- ja terveysalan opiskelijoista valittiin ryhmä koulutuspilottiin. Järjestettiin kolme erityyppistä luontolähtöistä päivää, joissa esiteltiin malleja, miten luontoa voidaan ottaa mukaan opiskeluun ja ammattiin. Ne olivat luontopäivä, eläinpäivä ja koulutilapäivä. Hankkeiden myötä saatiin aikaan virtuaalinen luontolähtöinen showroom markkinoimaan sosiaali- ja terveysalan perustutkintoa osana isompaa alan esittelyä. Showroom-työ vaikeutui ja siitä lopulta luovuttiin, mutta opitut asiat ovat hyödynnettä-vissä myöhemmin. Koulutuspilotissa opiskelijat saivat oppia luontoperustaisuutta, tutkia omaa luontosuh-dettaan ja kokea luonnon hyvinvointivaikutuksia monissa erilaisissa harjoitteissa. Sen avulla löytyi tekijöitä, joilla voitiin mahdollistaa luonto mukaan lähihoitajan opiskeluun ja mahdollisesti myös osaksi hänen ammatti-identiteettiään.
Palautetta kerättiin havainnoimalla ja tekemällä kysely pilottiin osallistuneille opiskelijoille ja heidän vastuu-opettajalleen sekä sosiaali- ja terveysalan perustutkinnon opettajalle, joka osallistui osaan harjoitteista. Lisäksi tehtiin kysely koulutuksen johdolle ja haastateltiin pidemmän ajan jälkeen yhtä opiskelijaa esimerkiksi, mitä koulutus voi opiskelijalle merkitä. Pilotista saatiin toimiva malli, jota voidaan tulevaisuudessa testata muidenkin opiskelijaryhmien kanssa, myös eri aloilta.