3D - mallinnus, työnkulku Blender - ohjelmalla
Paukkonen, Eemeli (2015)
Paukkonen, Eemeli
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112217132
Tiivistelmä
Työn tarkoitus on oppia lisää 3D-mallinnuksesta ja Blenderin toiminnasta. Lisäksi tavoite on innostaa 3D-mallinnuksesta kiinnostuneita luomaan omia projekteja.
Lyhyesti 3D-mallinnus tarkoittaa tietokoneohjelmalla luotavaa mallia, joka esitetään kolmiulot-teisesti. Malleja käytetään viihdeteollisuudessa, lääketieteessä, arkkitehtuurissa sekä 3D-tulostuksessa, joka on viime vuosien aikana saanut enemmän huomiota.
Opinnäytetyössä tutustutaan 3D-mallinnukseen käyttäen Blender-ilmaisohjelmaa. Tavoite on mallintaa koira käyttäen työnkulkua, jota voi soveltaa erilaisissa 3D-mallinnusprojekteissa.
Ensimmäisessä kappaleessa käydään läpi mitä 3D-mallinnus tarkoittaa ja miten malleja voi-daan luoda. Tämän jälkeen Blenderiä käyttäen esitellään erilaisia 3D-mallinnustekniikkoja ja työvaiheita.
Itse mallinnustyö aloitetaan luomalla perusrunko, johon lisätään yksityiskohtia. Seuraavaksi mallille luodaan tekstuurit ja luuranko animaatiota varten. Lopuksi lisätään karvat ja kuvanne-taan työn.
Lyhyesti 3D-mallinnus tarkoittaa tietokoneohjelmalla luotavaa mallia, joka esitetään kolmiulot-teisesti. Malleja käytetään viihdeteollisuudessa, lääketieteessä, arkkitehtuurissa sekä 3D-tulostuksessa, joka on viime vuosien aikana saanut enemmän huomiota.
Opinnäytetyössä tutustutaan 3D-mallinnukseen käyttäen Blender-ilmaisohjelmaa. Tavoite on mallintaa koira käyttäen työnkulkua, jota voi soveltaa erilaisissa 3D-mallinnusprojekteissa.
Ensimmäisessä kappaleessa käydään läpi mitä 3D-mallinnus tarkoittaa ja miten malleja voi-daan luoda. Tämän jälkeen Blenderiä käyttäen esitellään erilaisia 3D-mallinnustekniikkoja ja työvaiheita.
Itse mallinnustyö aloitetaan luomalla perusrunko, johon lisätään yksityiskohtia. Seuraavaksi mallille luodaan tekstuurit ja luuranko animaatiota varten. Lopuksi lisätään karvat ja kuvanne-taan työn.