Bemötande av psykisk ohälsa i dagvården : En kvalitativ undersökning om hur dagvården uppfattar sin förmåga att stöda barn till föräldrar med psykisk ohälsa eller missbrukarproblematik
Ekholm, Pia; Storbacka, Sabina (2015)
Ekholm, Pia
Storbacka, Sabina
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317138
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112317138
Tiivistelmä
Syftet med detta lärdomsprov är att undersöka hur dagvården uppfattar sin förmåga att stöda barn som har föräldrar som lider av psykisk ohälsa och missbrukarproblematik. De centrala frågeställningarna i detta arbete är: Upplever dagvården att de kan stöda barn till föräldrar med psykisk ohälsa och missbrukarproblematik? Finns det resurser inom dagvården att stöda familjen? Finns det hjälpmedel och kunskap att stöda barnen?
I vår teoretiska del förklaras vad psykisk ohälsa och missbruk är. Den teoretiska delen tar också upp hur det är att vara barn till föräldrar med denna problematik och hur det påverkar dem. Teoridelen behandlar också dagvårdens synvinkel på hur det är att ha de här barnen i dagvården och vad det är som dagvården ska erbjuda barnen.
Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med fyra respondenter som alla arbetar inom dagvården. Två av våra respondenter var socionomer och två var barnträdgårdslärare. Undersökningen visade hur dessa upplever att de kan stöda barnen till föräldrar med psykisk ohälsa och missbrukarproblematik. I undersökningen kom det också fram skillnader mellan de två yrkesprofessionerna, om hur de uppfattar denna problematik och hur de känner sig beredda att stöda. The purpose of this study is to examine how day care personnel perceive their capacity to support children who have parents who suffers from mental health issues and addiction problems. The central issues in our study are: Does day care personnel feel like they can support children to parents who have mental health issues and addiction problems? Are there resources in day care to support these children? Are there tools and knowledge to support these children?
In our theoretical part we explain what mental health issues and addiction is. The theoretic part also deals with how it is to be a child to parents with these problems and how it affects them. The theory part also discusses the day care point of view on how it is to have these kids in the day care and what is that the daycare should give them.
The research was done through qualitative interviews with four respondents who all work in day care. Two of respondents were bachelors of social studies and two of them were kindergarten teachers. The study showed how these experiences their capacity to support children to parents with mental health issues and addiction problems. In the study it also showed that there are differences between the two professions (bachelors of social studies and kindergarten teachers) and how they experience these problems and how they feel prepared to give support.
I vår teoretiska del förklaras vad psykisk ohälsa och missbruk är. Den teoretiska delen tar också upp hur det är att vara barn till föräldrar med denna problematik och hur det påverkar dem. Teoridelen behandlar också dagvårdens synvinkel på hur det är att ha de här barnen i dagvården och vad det är som dagvården ska erbjuda barnen.
Undersökningen gjordes genom kvalitativa intervjuer med fyra respondenter som alla arbetar inom dagvården. Två av våra respondenter var socionomer och två var barnträdgårdslärare. Undersökningen visade hur dessa upplever att de kan stöda barnen till föräldrar med psykisk ohälsa och missbrukarproblematik. I undersökningen kom det också fram skillnader mellan de två yrkesprofessionerna, om hur de uppfattar denna problematik och hur de känner sig beredda att stöda.
In our theoretical part we explain what mental health issues and addiction is. The theoretic part also deals with how it is to be a child to parents with these problems and how it affects them. The theory part also discusses the day care point of view on how it is to have these kids in the day care and what is that the daycare should give them.
The research was done through qualitative interviews with four respondents who all work in day care. Two of respondents were bachelors of social studies and two of them were kindergarten teachers. The study showed how these experiences their capacity to support children to parents with mental health issues and addiction problems. In the study it also showed that there are differences between the two professions (bachelors of social studies and kindergarten teachers) and how they experience these problems and how they feel prepared to give support.