Myyjät huomioivalla myynnin johtamisen mallilla menestystä palveluiden myyntiin
Karhu, Markus (2015)
Karhu, Markus
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015112017009
Tiivistelmä
Yritys x menestyy taloustilanteesta riippumatta vuodesta toiseen. Avaintekijänä ovat myynti- ja asiakaspalvelutehtävissä työskentelevät henkilöt. Heidän työskentelyynsä vai-kuttaa olennaisella tavalla esimiehen myynnin johtaminen. Se on johtamistapa, joka poh-jautuu yrityksen myyntistrategiaan.
Tämän kehittämishankkeen päätavoitteena on parantaa esimiehen myynnin johtamista myyjien näkökulmasta. Tähän liittyen luodaan uusi myynnin johtamisen malli, jota käyte-tään nykyisen mallin rinnalla. Lisäksi toisena tavoitteena on selvittää myyjien tämänhetkiset esteet, huippusuorituksiin pääsemisessä.
Kehittämishanke on rajattu koskemaan yrityksen x yksikössä x työskenteleviä myyjiä.
Kehittämishankkeen viitekehys alkaa markkinoinnin monikanavaisuudesta, edeten palve-luiden markkinoinnin ja myyntistrategian kautta myyntiprosessiin sekä myyntijohtamiseen tiimi- ja yksilötasolle asti.
Tutkimusstrategiaksi on valittu toimintatutkimus. Kehittämishanke sisältää kaksi tutkimusta. Ensimmäisessä, kvantitatiivisessa tutkimuksessa selvitettiin tyytyväisyyttä nykyiseen myynnin johtamisen malliin sekä myynnin esteitä. Tutkimus tehtiin syksyllä 2014. Toises-sa, kvalitatiivisessa tutkimuksessa, selvitettiin suppealla otannalla, mitä mieltä oltiin uudesta myynnin johtamisen mallista. Tutkimus tehtiin syksyllä 2015.
Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteella vallitsevaan myynnin johtamiseen oltiin osittain tyytymättömiä. Samalla myös selvisi, mitä asioita koettiin myynnin esteiksi. Näin ollen en-simmäisen tutkimuksen vastaukset ja käytetty viitekehys loivat pohjan uudelle myynnin johtamisen mallille sekä toiselle tutkimukselle.
Kvalitatiivisen tutkimuksen perusteella, uusi myynnin johtamisen malli koettiin hyödylliseksi ottaa käyttöön nykyisen mallin rinnalle. Se perustuu kokonaisvaltaisempaan myyntijoh-tamiseen ja samalla konkretisoi asioita sekä motivoi parempiin tuloksiin.
Tämän kehittämishankkeen päätavoitteena on parantaa esimiehen myynnin johtamista myyjien näkökulmasta. Tähän liittyen luodaan uusi myynnin johtamisen malli, jota käyte-tään nykyisen mallin rinnalla. Lisäksi toisena tavoitteena on selvittää myyjien tämänhetkiset esteet, huippusuorituksiin pääsemisessä.
Kehittämishanke on rajattu koskemaan yrityksen x yksikössä x työskenteleviä myyjiä.
Kehittämishankkeen viitekehys alkaa markkinoinnin monikanavaisuudesta, edeten palve-luiden markkinoinnin ja myyntistrategian kautta myyntiprosessiin sekä myyntijohtamiseen tiimi- ja yksilötasolle asti.
Tutkimusstrategiaksi on valittu toimintatutkimus. Kehittämishanke sisältää kaksi tutkimusta. Ensimmäisessä, kvantitatiivisessa tutkimuksessa selvitettiin tyytyväisyyttä nykyiseen myynnin johtamisen malliin sekä myynnin esteitä. Tutkimus tehtiin syksyllä 2014. Toises-sa, kvalitatiivisessa tutkimuksessa, selvitettiin suppealla otannalla, mitä mieltä oltiin uudesta myynnin johtamisen mallista. Tutkimus tehtiin syksyllä 2015.
Kvantitatiivisen tutkimuksen perusteella vallitsevaan myynnin johtamiseen oltiin osittain tyytymättömiä. Samalla myös selvisi, mitä asioita koettiin myynnin esteiksi. Näin ollen en-simmäisen tutkimuksen vastaukset ja käytetty viitekehys loivat pohjan uudelle myynnin johtamisen mallille sekä toiselle tutkimukselle.
Kvalitatiivisen tutkimuksen perusteella, uusi myynnin johtamisen malli koettiin hyödylliseksi ottaa käyttöön nykyisen mallin rinnalle. Se perustuu kokonaisvaltaisempaan myyntijoh-tamiseen ja samalla konkretisoi asioita sekä motivoi parempiin tuloksiin.