"HALUAN SUN TIETÄVÄN, ETTÄ VÄLITÄN SUSTA" : Työvälineitä Alavieskan yhtenäiskoulun opettajille pieneen huoleen
Nahkala, Marjo (2015)
Nahkala, Marjo
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916890
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916890
Tiivistelmä
”Haluan sun tietävän, että välitän susta” – opinnäytetyön tilaajana oli Alavieskan yhtenäiskoulu. Koulussa annetaan opetusta esikoulusta yhdeksänteen luokkaan.
Opinnäytetyön aiheen valinta perustuu pieneen huoleen ja varhaiseen puuttumi-seen lapsessa ja nuoressa. Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa Alavieskan yhtenäiskoulun opettajia ottamaan huoli puheeksi lapsen, nuoren, hänen huoltajiensa ja tarvittaessa koko luokan kanssa varhaisessa vaiheessa. Opettaja on kouluyhteisössä usein se, joka ensimmäisenä voi huolestua tai ihmetellä lapsen ja nuoren käytöstä tai käytöksen muutosta. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja tuotoksena syntyi useita erilaisia työvälineitä eri aihepiireihin, pienen huolen puheeksi ottamisen tueksi. Työvälineet työstettiin itsetuntoon, tunteisiin, ravintoon, lepoon ja vapaa-aikaan sekä päihteisiin.
Pieni huoli tarkoittaa, sitä kun huoli tai ihmettely on käynyt opettajan mielessä toistuvasti. Opettajalla on tällöin vielä vahva luottamus omiin mahdollisuuksiinsa ja hänellä on tiedossa, keneltä voi pyytää apua. Varhaisessa puuttumisessa ongelmat huomataan varhaisessa vaiheessa ja niihin etsitään ratkaisuja pienen huolen herättyä. Varhaisen puuttumisen prosessi voi kestää kauan mutta se antaa mahdollisuudet ohjata ja neuvoa lasta tai nuorta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneet työvälineet mahdollistavat varhaisen puuttumisen ennaltaehkäisevänä työnä pienen huolen alueella. Työvälineiden tarkoituksena on helpottaa vaikeidenkin asioiden puheeksiottamista kasvatuskeskusteluissa sekä luokkayhteisössä.
Opinnäytetyön aiheen valinta perustuu pieneen huoleen ja varhaiseen puuttumi-seen lapsessa ja nuoressa. Opinnäytetyön tavoitteena on auttaa Alavieskan yhtenäiskoulun opettajia ottamaan huoli puheeksi lapsen, nuoren, hänen huoltajiensa ja tarvittaessa koko luokan kanssa varhaisessa vaiheessa. Opettaja on kouluyhteisössä usein se, joka ensimmäisenä voi huolestua tai ihmetellä lapsen ja nuoren käytöstä tai käytöksen muutosta. Opinnäytetyö on toiminnallinen ja tuotoksena syntyi useita erilaisia työvälineitä eri aihepiireihin, pienen huolen puheeksi ottamisen tueksi. Työvälineet työstettiin itsetuntoon, tunteisiin, ravintoon, lepoon ja vapaa-aikaan sekä päihteisiin.
Pieni huoli tarkoittaa, sitä kun huoli tai ihmettely on käynyt opettajan mielessä toistuvasti. Opettajalla on tällöin vielä vahva luottamus omiin mahdollisuuksiinsa ja hänellä on tiedossa, keneltä voi pyytää apua. Varhaisessa puuttumisessa ongelmat huomataan varhaisessa vaiheessa ja niihin etsitään ratkaisuja pienen huolen herättyä. Varhaisen puuttumisen prosessi voi kestää kauan mutta se antaa mahdollisuudet ohjata ja neuvoa lasta tai nuorta.
Opinnäytetyön tuloksena syntyneet työvälineet mahdollistavat varhaisen puuttumisen ennaltaehkäisevänä työnä pienen huolen alueella. Työvälineiden tarkoituksena on helpottaa vaikeidenkin asioiden puheeksiottamista kasvatuskeskusteluissa sekä luokkayhteisössä.