Virtuaalitodellisuuden soveltaminen opetus-ja opastuskäytössä
Peltola, Aapo (2015)
Peltola, Aapo
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916864
Tiivistelmä
Työn tarkoituksena oli tutkia virtuaalitodellisuuden hyödyntämistä lasten ja nuorten tieteellisessä opetuksessa interaktiivisten sovellusten avulla. Työ tehtiin Tuorlan Observatoriolle ja sovelluksen aiheeksi valittiin Kuun pinnalla liikkuminen ja Kansainvälisen Avaruusaseman läheisyydessä suoritettava avaruuskävely.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi virtuaalitodellisuusteknologiaa tietokonesovellusten ja pelien piirissä, jonka jälkeen tarkasteltiin käytettävissä olevia pelimoottoreita ja virtuaalitodellisuuslaseja. Näiden pohjalta valittiin opinnäytetyössä tehtävään sovellukseen sopivat työkalut. Sovellus kehitettiin sovitulla tavalla ja se pyritään saamaan käyttöön Tuorlan tiloissa tulevaisuudessa.
Lopputuloksena valmistui virtuaalitodellisuussovellus, joka on tarkoitus ottaa käyttöön Tuorlan Observatoriossa mahdollisesti vuoden 2016 aikana. Sovellus tehtiin käyttäen Unity3D-pelimoottoria ja Oculus Rift DK2 –virtuaalitodellisuuslaseja. Työtä tehdessä hyödynnettiin NASAn arkistoista löytyviä 3D-malleja mahdollisimman tarkkojen ja todellisuutta vastaavien virtuaalimaailmojen luomiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi virtuaalitodellisuusteknologiaa tietokonesovellusten ja pelien piirissä, jonka jälkeen tarkasteltiin käytettävissä olevia pelimoottoreita ja virtuaalitodellisuuslaseja. Näiden pohjalta valittiin opinnäytetyössä tehtävään sovellukseen sopivat työkalut. Sovellus kehitettiin sovitulla tavalla ja se pyritään saamaan käyttöön Tuorlan tiloissa tulevaisuudessa.
Lopputuloksena valmistui virtuaalitodellisuussovellus, joka on tarkoitus ottaa käyttöön Tuorlan Observatoriossa mahdollisesti vuoden 2016 aikana. Sovellus tehtiin käyttäen Unity3D-pelimoottoria ja Oculus Rift DK2 –virtuaalitodellisuuslaseja. Työtä tehdessä hyödynnettiin NASAn arkistoista löytyviä 3D-malleja mahdollisimman tarkkojen ja todellisuutta vastaavien virtuaalimaailmojen luomiseksi.