Kokemuksella on väliä : asiakaskokemukset optikkoliikkeissä sosiaalista mediaa penkoen
Laakkonen, Susanna; Vuorinen, Essi (2015)
Laakkonen, Susanna
Vuorinen, Essi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916847
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111916847
Tiivistelmä
Asiakaskokemuksen merkitys korostuu nykypäivänä entistä enemmän. Kuluttajilla on paljon valinnanvaraa, kun he valitsevat optikkopalveluita, joten yritysten olisi hyvä erottautua luomalla kokemuksia. Opinnäytetyössä tutkitaan asiakaskokemuksia sosiaalisen median pohjalta, koska se on nykyaikainen paikka jakaa kokemuksia. Opinnäytetyössä selvitetään, minkälaisia asiakaskokemuksia optikkoliikkeiden asiakkailla esiintyy. Työn tavoitteena on saada optiselle alalle tietoa, mitkä asiat vaikuttavat asiakaskokemukseen ja millaisia kokemuksia sosiaalisessa mediassa jaetaan. Tulosten perusteella luotiin malli, jota optikkoliikkeet voivat hyödyntää kehittäessään toimintaansa.
Työ toteutettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Teoriaosuudessa käsitellään asiakaskokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä esitetään, miten asiakaskokemusta johdetaan ja kehitetään. Tämän aikaisemman tiedon perusteella syntyi teoreettinen viitekehys, jonka mukaan luotiin kategoriat kokemuksien luokitteluun. Aineisto jaoteltiin ja analysoitiin tämän luokittelun mukaisesti. Aineisto kerättiin eri keskustelufoorumeilta, Facebookista ja Osuma.fi-sivustolta.
Tutkimustulosten mukaan asiakaspalvelu on merkittävä tekijä asiakaskokemuksessa. Henkilökunnan ystävällisyys ja ammattitaito sekä asiakkaan huomioiminen ja henkilökohtainen palvelu nousivat usein esiin tutkimuksessa. Palvelun ollessa hyvää asiakkaat ovat valmiita maksamaan korkeamman hinnan. Henkilökunnan ammattitaidon ja hinnoittelun lisäksi palveluympäristö, kuten liikkeen sijainti ja viihtyisyys, vaikuttavat asiakaskokemukseen. Lyhyt toimitusaika, kestävät tuotteet ja monipuolinen valikoima ovat myös pohjana hyvän asiakaskokemuksen syntyyn.
Tulosten perusteella saadaan ymmärrystä siitä, millaiset tekijät asiakaskokemuksen taustalla vaikuttavat. Optikkoliikkeissä voidaan työn perusteella pyrkiä luomaan positiivisia asiakaskokemuksia.
Työ toteutettiin teorialähtöistä sisällönanalyysia käyttäen. Teoriaosuudessa käsitellään asiakaskokemusta ja siihen vaikuttavia tekijöitä sekä esitetään, miten asiakaskokemusta johdetaan ja kehitetään. Tämän aikaisemman tiedon perusteella syntyi teoreettinen viitekehys, jonka mukaan luotiin kategoriat kokemuksien luokitteluun. Aineisto jaoteltiin ja analysoitiin tämän luokittelun mukaisesti. Aineisto kerättiin eri keskustelufoorumeilta, Facebookista ja Osuma.fi-sivustolta.
Tutkimustulosten mukaan asiakaspalvelu on merkittävä tekijä asiakaskokemuksessa. Henkilökunnan ystävällisyys ja ammattitaito sekä asiakkaan huomioiminen ja henkilökohtainen palvelu nousivat usein esiin tutkimuksessa. Palvelun ollessa hyvää asiakkaat ovat valmiita maksamaan korkeamman hinnan. Henkilökunnan ammattitaidon ja hinnoittelun lisäksi palveluympäristö, kuten liikkeen sijainti ja viihtyisyys, vaikuttavat asiakaskokemukseen. Lyhyt toimitusaika, kestävät tuotteet ja monipuolinen valikoima ovat myös pohjana hyvän asiakaskokemuksen syntyyn.
Tulosten perusteella saadaan ymmärrystä siitä, millaiset tekijät asiakaskokemuksen taustalla vaikuttavat. Optikkoliikkeissä voidaan työn perusteella pyrkiä luomaan positiivisia asiakaskokemuksia.