Oikaisumenettely hallinnossa ja vakuutusoikeudessa
Lähderanta, Noora (2015)
Lähderanta, Noora
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316377
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111316377
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on oikaisumenettely hallinnossa ja vakuutusoikeudessa. Työn tarkoituksena oli käsitellä oikaisujärjestelmän rakennetta ja selvittää erityisesti oikaisujärjestelmään kuuluvan oikaisuvaatimuksen asemaa ja tarpeellisuutta varsinaista muutoksenhakua edeltävänä esivaiheena. Tämän lisäksi työssä käytiin läpi vakuutusoikeuden toimintaa ja sen toimivaltaan kuuluvien asioiden oikaisumenettelyä sekä selvitettiin, voisiko oikaisuvaatimusmenettely korvata vakuutusoikeudessa käytössä olevan valitukseen sidotun oikaisun.
Oikaisumenettelyssä viranomainen tutkii virheelliseksi väitetyn hallintopäätöksen joko omasta-aloitteestaan asia- tai kirjoitusvirheen perusteella tai asianosaisen esittämän oikaisuvaatimuksen perusteella. Oikaisuvaatimusmenettelystä säädetään yleisesti hallintolaissa, mutta sitä koskeva tarkempi sääntely löytyy eri hallinnonalojen lainsäädännöistä. Asia- ja kirjoitusvirhettä koskevat säännökset sisältyvät myös hallintolakiin.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin perinteisenä lainopillisena tutkimuksena, jossa tutkitaan ja systematisoidaan voimassa olevaa oikeutta. Opinnäytetyössä keskityttiin oikaisujärjestelmän käsittelemiseen yleisesti kaikilla hallinnonaloilla. Oikaisujärjestelmän ymmärtämiseksi käytiin läpi myös varsinaista muutoksenhakuprosessia erityisesti vakuutusoikeudessa käsiteltävien toimeentuloturva-asioiden osalta. Tärkeimpinä lähteinä hyödynnettiin hallintolakia ja hallintolainkäyttölakia sekä hallituksen esityksiä ja oikaisujärjestelmää koskevaa korkeimman hallinto-oikeuden ja vakuutusoikeuden oikeuskäytäntöä.
Opinnäytetyön lopputuloksena voidaan todeta oikaisuvaatimusmenettelyn mahdollistavan joustavamman ja tehokkaamman muutoksenhaun asianosaiselle ja hallintotuomioistuimille, kun hallintopäätöstä rasittava mahdollinen virhe voidaan korjata jo hallintoviranomaisessa. Tämän myötä varsinaiseen muutoksenhakuun ei tarvitse välttämättä turvautua yksinkertaisimmissa asioissa, jolloin myös hallintotuomioistuimet voivat säästää resurssejaan keskittymällä ratkomaan todellisia oikeusriitoja. Vaikka oikaisuvaatimusmenettely on jo melko laajasti käytössä eri hallinnonaloilla, voidaan sen nähdä soveltuvan yhä useampiin hallinnon asiaryhmiin. Oikaisuvaatimusjärjestelmän muodostuminen kaikkia hallinnonaloja koskevaksi yleiseksi pakolliseksi muutoksenhaun esivaiheeksi ei ole kuitenkaan vielä riittävän perusteltua, sillä se ei palvelisi odotetulla tavalla tiettyjä asiaryhmiä.
Oikaisumenettelyssä viranomainen tutkii virheelliseksi väitetyn hallintopäätöksen joko omasta-aloitteestaan asia- tai kirjoitusvirheen perusteella tai asianosaisen esittämän oikaisuvaatimuksen perusteella. Oikaisuvaatimusmenettelystä säädetään yleisesti hallintolaissa, mutta sitä koskeva tarkempi sääntely löytyy eri hallinnonalojen lainsäädännöistä. Asia- ja kirjoitusvirhettä koskevat säännökset sisältyvät myös hallintolakiin.
Opinnäytetyön tutkimus toteutettiin perinteisenä lainopillisena tutkimuksena, jossa tutkitaan ja systematisoidaan voimassa olevaa oikeutta. Opinnäytetyössä keskityttiin oikaisujärjestelmän käsittelemiseen yleisesti kaikilla hallinnonaloilla. Oikaisujärjestelmän ymmärtämiseksi käytiin läpi myös varsinaista muutoksenhakuprosessia erityisesti vakuutusoikeudessa käsiteltävien toimeentuloturva-asioiden osalta. Tärkeimpinä lähteinä hyödynnettiin hallintolakia ja hallintolainkäyttölakia sekä hallituksen esityksiä ja oikaisujärjestelmää koskevaa korkeimman hallinto-oikeuden ja vakuutusoikeuden oikeuskäytäntöä.
Opinnäytetyön lopputuloksena voidaan todeta oikaisuvaatimusmenettelyn mahdollistavan joustavamman ja tehokkaamman muutoksenhaun asianosaiselle ja hallintotuomioistuimille, kun hallintopäätöstä rasittava mahdollinen virhe voidaan korjata jo hallintoviranomaisessa. Tämän myötä varsinaiseen muutoksenhakuun ei tarvitse välttämättä turvautua yksinkertaisimmissa asioissa, jolloin myös hallintotuomioistuimet voivat säästää resurssejaan keskittymällä ratkomaan todellisia oikeusriitoja. Vaikka oikaisuvaatimusmenettely on jo melko laajasti käytössä eri hallinnonaloilla, voidaan sen nähdä soveltuvan yhä useampiin hallinnon asiaryhmiin. Oikaisuvaatimusjärjestelmän muodostuminen kaikkia hallinnonaloja koskevaksi yleiseksi pakolliseksi muutoksenhaun esivaiheeksi ei ole kuitenkaan vielä riittävän perusteltua, sillä se ei palvelisi odotetulla tavalla tiettyjä asiaryhmiä.