Interaktiivisten elementtien käytettävyys e-kirjoissa
Kanerva, Jonne (2015)
Kanerva, Jonne
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816801
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816801
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa kysely, jonka tarkoituksena oli tuottaa selvyys siitä, kuinka korkeakouluopiskelijat kokevat interaktiivisten elementtien käytettävyyden e-kirjoissa.
Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Ensin käytiin läpi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia, minkä tarkoituksena oli tuottaa selkeä kuva siitä, miten e-kirjat ovat kehittyneet ja miten e-kirjat ja interaktiiviset e-kirjat eroavat toisistaan. Toisessa vaiheessa toteutettiin kysely, jossa korkeakouluopiskelijoita pyydettiin tutustumaan interaktiiviseen e-kirjaan ja täyttämään aiheeseen liittyvä määrällisen datan keräämistä varten tehty kyselylomake. Kyselylomakkeen täyttämisen jälkeen osallistujia haastateltiin laadullisilla kysymyksillä. Kyselyvaiheen jälkeen laadullista dataa analysoitiin induktiivisen päättelyn keinoin, ja sitä verrattiin kerättyyn kvantitatiiviseen dataan tarkempien tulosten aikaansaamiseksi.
Tutkimuksessa selvisi, että interaktiivisten elementtien käytettävyys e-kirjoissa on hyvällä tasolla. Elementtityypit jotka olivat osallistujille jo ennalta tuttuja, kuten videot ja kokeet, koettiin hyödyllisiksi. Jotkin uudemmat ja vähemmän tutut elementtityypit, kuten interaktiiviset elementit, eivät olleet yhtä suosittuja kuin tutummat elementit.
Tutkimus nosti esiin interaktiivisten e-kirjojen hyötyjä ja haittoja, sekä erilaisten interaktiivisten elementtien eroja hyödyllisyydessä ja käytettävyydessä. Eroja ei pystytty tämän tutkimuksen puitteissa analysoimaan, mikä selkeästi osoittaa, että aihetta tulisi tutkia lisää.
Tutkimus toteutettiin kahdessa osassa. Ensin käytiin läpi aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja tutkimuksia, minkä tarkoituksena oli tuottaa selkeä kuva siitä, miten e-kirjat ovat kehittyneet ja miten e-kirjat ja interaktiiviset e-kirjat eroavat toisistaan. Toisessa vaiheessa toteutettiin kysely, jossa korkeakouluopiskelijoita pyydettiin tutustumaan interaktiiviseen e-kirjaan ja täyttämään aiheeseen liittyvä määrällisen datan keräämistä varten tehty kyselylomake. Kyselylomakkeen täyttämisen jälkeen osallistujia haastateltiin laadullisilla kysymyksillä. Kyselyvaiheen jälkeen laadullista dataa analysoitiin induktiivisen päättelyn keinoin, ja sitä verrattiin kerättyyn kvantitatiiviseen dataan tarkempien tulosten aikaansaamiseksi.
Tutkimuksessa selvisi, että interaktiivisten elementtien käytettävyys e-kirjoissa on hyvällä tasolla. Elementtityypit jotka olivat osallistujille jo ennalta tuttuja, kuten videot ja kokeet, koettiin hyödyllisiksi. Jotkin uudemmat ja vähemmän tutut elementtityypit, kuten interaktiiviset elementit, eivät olleet yhtä suosittuja kuin tutummat elementit.
Tutkimus nosti esiin interaktiivisten e-kirjojen hyötyjä ja haittoja, sekä erilaisten interaktiivisten elementtien eroja hyödyllisyydessä ja käytettävyydessä. Eroja ei pystytty tämän tutkimuksen puitteissa analysoimaan, mikä selkeästi osoittaa, että aihetta tulisi tutkia lisää.