Potilastyytyväisyysmittari Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin hammaslääketieteen opetusklinikalle
Huhtinen, Saara; Saari, Marianna (2015)
Huhtinen, Saara
Saari, Marianna
Savonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816756
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816756
Tiivistelmä
Potilastyytyväisyyttä on tutkittu paljon ja yleisesti ottaen se on ollut suun terveydenhoidon alalla hyvä. Tyytyväisyyttä on tutkittu erilaisin kyselymenetelmin niin Suomessa kuin kansainvälisestikin. Nykypäivänä korostuu asiakaslähtöisyys ja se näkyy myös terveydenhuollossa vahvasti. Asiakasta pidetään keskiössä ja toiminnan tulisi täyttää hänen tarpeensa. Terveydenhuollossa potilaan asemaa tukee myös lainsäädäntö, joka turvaa potilaan oikeuksia sekä varmistaa suun terveydenhuollon ammattilaisten riittävän koulutuksen. Tämä lisää omalta osaltaan tyytyväisyyttä hoitoa kohtaan.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä yhteistyössä Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin hammaslääketieteen opetusklinikan kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli olla mukana kehittämässä Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin hammaslääketieteen opetusklinikan toimintaa potilasystävällisemmäksi. Työn tarkoituksena oli laatia potilastyytyväisyysmittari hammaslääketieteen opetusklinikan käyttöön. Tarve kohdennetun mittarin laatimiselle tuli opetusklinikalla työskenteleviltä opettajilta, sillä vastikään uudelleen avatulla opetusklinikalla ei vielä ollut järjestelmällistä potilaspalautekanavaa, joka tuottaisi tietoa nimenomaan opiskelijavastaanoton toimivuudesta.
Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin hammaslääketieteen opetusklinikka on moniammatillisessa yhteistyössä toteutettu oppimisympäristö, joka mahdollistaa Kuopion yliopiston hammaslääketieteen kandidaattien ja Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden kliinisen vaiheen opetuksen. Opiskelijat hoitavat potilaita opettajien valvonnan alaisina ja potilaan hoitoprosessiin kuuluukin aina opettajan tarkastus niin anamneesin, hoitosuunnitelman kuin toimenpiteiden osalta. Potilaat saapuvat opetusklinikkaan omasta tahdostaan Kuopion ja lähikuntien terveyskeskusten lähetteellä.
Mittari eli kyselylomake potilastyytyväisyyden mittaamiseen sai viitekehyksensä aiempien tutkimusten, tilaajan toiveiden, opetusklinikan henkilökunnan haastattelujen sekä oman näkemyksemme pohjalta. Koko opinnäytetyöprosessin ajan työtä ohjasi ajatus siitä, millainen on luotettava potilastyytyväisyyttä mittaava mittari ja kuinka sellainen laaditaan. Ennen käyttöönottoa kyselylomake testattiin kahteen erilliseen kertaan kohderyhmällä eli opetusklinikan potilailla. Palautetta mittarin toimivuudesta kerättiin kirjallisesti myös opetusklinikassa työskenteleviltä opiskelijoilta. Näiden testausten sekä tilaajan toiveiden mukaisesti kyselylomake työstettiin lopulliseen muotoonsa.
Kyselylomakkeen avulla hammaslääketieteen opetusklinikalla työskentelevät opiskelijat saavat tärkeää tietoa siitä, mitä heidän tulee huomioida asiakaslähtöisessä työskentelytavassa. Myöhemmin kyselylomakkeen avulla tilaajan tekemästä tutkimuksesta saadaan hyödyllistä tietoa organisaation kehitystä varten. Kyselylomakkeen avulla myös potilaat pääsevät osallisiksi opetusklinikan kehitystoimintaa. Työssä liitteinä ovat suomen- ja englanninkielinen potilastyytyväisyysmittari sekä testauksessa käytetty arviointilomake.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena työnä yhteistyössä Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin hammaslääketieteen opetusklinikan kanssa. Opinnäytetyön tavoitteena oli olla mukana kehittämässä Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin hammaslääketieteen opetusklinikan toimintaa potilasystävällisemmäksi. Työn tarkoituksena oli laatia potilastyytyväisyysmittari hammaslääketieteen opetusklinikan käyttöön. Tarve kohdennetun mittarin laatimiselle tuli opetusklinikalla työskenteleviltä opettajilta, sillä vastikään uudelleen avatulla opetusklinikalla ei vielä ollut järjestelmällistä potilaspalautekanavaa, joka tuottaisi tietoa nimenomaan opiskelijavastaanoton toimivuudesta.
Pohjois-Savon sairaanhoitopiirin hammaslääketieteen opetusklinikka on moniammatillisessa yhteistyössä toteutettu oppimisympäristö, joka mahdollistaa Kuopion yliopiston hammaslääketieteen kandidaattien ja Savonia-ammattikorkeakoulun suuhygienistiopiskelijoiden kliinisen vaiheen opetuksen. Opiskelijat hoitavat potilaita opettajien valvonnan alaisina ja potilaan hoitoprosessiin kuuluukin aina opettajan tarkastus niin anamneesin, hoitosuunnitelman kuin toimenpiteiden osalta. Potilaat saapuvat opetusklinikkaan omasta tahdostaan Kuopion ja lähikuntien terveyskeskusten lähetteellä.
Mittari eli kyselylomake potilastyytyväisyyden mittaamiseen sai viitekehyksensä aiempien tutkimusten, tilaajan toiveiden, opetusklinikan henkilökunnan haastattelujen sekä oman näkemyksemme pohjalta. Koko opinnäytetyöprosessin ajan työtä ohjasi ajatus siitä, millainen on luotettava potilastyytyväisyyttä mittaava mittari ja kuinka sellainen laaditaan. Ennen käyttöönottoa kyselylomake testattiin kahteen erilliseen kertaan kohderyhmällä eli opetusklinikan potilailla. Palautetta mittarin toimivuudesta kerättiin kirjallisesti myös opetusklinikassa työskenteleviltä opiskelijoilta. Näiden testausten sekä tilaajan toiveiden mukaisesti kyselylomake työstettiin lopulliseen muotoonsa.
Kyselylomakkeen avulla hammaslääketieteen opetusklinikalla työskentelevät opiskelijat saavat tärkeää tietoa siitä, mitä heidän tulee huomioida asiakaslähtöisessä työskentelytavassa. Myöhemmin kyselylomakkeen avulla tilaajan tekemästä tutkimuksesta saadaan hyödyllistä tietoa organisaation kehitystä varten. Kyselylomakkeen avulla myös potilaat pääsevät osallisiksi opetusklinikan kehitystoimintaa. Työssä liitteinä ovat suomen- ja englanninkielinen potilastyytyväisyysmittari sekä testauksessa käytetty arviointilomake.