VINTIN VIIKARIT : Varhaisnuorten nuorisotilatoiminnan pilotointi Sulkavalla keväällä 2015
Iivanainen, Essi; Partanen, Hennariikka (2015)
Iivanainen, Essi
Partanen, Hennariikka
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816717
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816717
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilaaja on Sulkavan peruspalvelut ja vapaa-aikatoimi. Työn tavoitteena oli luoda ja käynnistää varhaisnuorten nuorisotilatoiminta ja osoittaa sen tarpeellisuus Sulkavalla. Toiminta toteutettiin pilottina ja sen tavoitteina oli edistää varhaisnuorten arjenhallinta- ja sosiaalisia taitoja sekä osallisuutta. Menetelmänä käytettiin sosiokulttuurista innostamista. Toiminta suunnattiin vastaamaan havainnoinnista ilmenneisiin Sulkavan 9–12-vuotiaiden varhaisnuorten tarpeisiin nuorisotilan yleistä vapaan osallistumisen ideologiaa kunnioittaen.
Opinnäytetyö toteutettiin Sulkavan nuorisotila Etelävintillä kevätlukukaudella 2015 perjantai-iltapäivisin. Toimintakertoja oli yhteensä 17. Toteutus alkoi havainnoinnin pohjalta syntyneen idean tarjoamisesta tilaajataholle. Kohderyhmälle tehtiin tarvekartoitus nimettömänä lomakekyselynä Sulkavan yhtenäiskoulussa. Havainnoinnin ja tarvekartoituksen analysoinnin pohjalta suunniteltiin toiminnan raamit. Suunnittelu jatkui koko toimintakauden ajan, jotta toiminnan rakentuminen osallistujien toiveiden ja ideoiden pohjalta mahdollistui ja he pääsivät aidosti vaikuttamaan. Ennen toiminnan käynnistymistä sitä markkinoitiin nuorisotyöviikolla Etelävintillä, minkä kautta toiminta sai näkyvyyttä myös paikallislehdessä. Toiminnasta jaettiin koulun kautta mainokset kohderyhmälle ja tiedotteet koteihin vietäviksi. Mainoksia jaettiin myös julkisille paikoille ja ilmoitustauluille. Varhaisnuorisotilatoiminnan pilotti käynnistyi 16.1.2015 ja jatkui 29.5.2015 asti. Toiminnan päättyessä siihen osallistuneille toteutettiin tarvekartoitusta mukaileva loppukartoitus, jota hyödynnettiin toiminnan arvioinnissa.
Tuloksena onnistuttiin luomaan toimiva ja testattu palvelu sekä toimintamalli tilaajan käytettäväksi. Toiminnan sisällöllä ja menetelmällä saatiin edistettyä toimintaan osallistuneiden arjenhallinnallisia ja sosiaalisia taitoja sekä näiden ja toiminnan tarjoamien vaikuttamismahdollisuuksien myötä myös heidän osallisuuttaan. Toiminnan aikana havaittiin kuitenkin yllättävän paljon puutteita toimitiloissa ja toimimista vaikeuttavia haasteita paikallisessa nuorisotyön organisaatiorakenteessa.
Varhaisnuorisotilatoiminnan toimintamalli on käyttökelpoinen ja mukautuva ajasta ja osallistujien vaihtumisesta huolimatta. Malli soveltuu hyvin nuorisotyön välineeksi nuorisotilaan. Toiminnalla voidaan puuttua varhaisnuorten päämäärättömään hengailuun tarjoamalla mielekästä ja tarkoituksellista tekemistä ja ajan viettämisen muotoja. Lisäksi sillä voidaan ehkäistä yksinäisyyttä ja syrjäytymistä pitkien välimatkojen kunnassa. Tulevaisuutta ajatellen varhaisnuorisotilatoimintaa voidaan hyödyntää esimerkiksi kouluyhteistyössä.
Opinnäytetyö toteutettiin Sulkavan nuorisotila Etelävintillä kevätlukukaudella 2015 perjantai-iltapäivisin. Toimintakertoja oli yhteensä 17. Toteutus alkoi havainnoinnin pohjalta syntyneen idean tarjoamisesta tilaajataholle. Kohderyhmälle tehtiin tarvekartoitus nimettömänä lomakekyselynä Sulkavan yhtenäiskoulussa. Havainnoinnin ja tarvekartoituksen analysoinnin pohjalta suunniteltiin toiminnan raamit. Suunnittelu jatkui koko toimintakauden ajan, jotta toiminnan rakentuminen osallistujien toiveiden ja ideoiden pohjalta mahdollistui ja he pääsivät aidosti vaikuttamaan. Ennen toiminnan käynnistymistä sitä markkinoitiin nuorisotyöviikolla Etelävintillä, minkä kautta toiminta sai näkyvyyttä myös paikallislehdessä. Toiminnasta jaettiin koulun kautta mainokset kohderyhmälle ja tiedotteet koteihin vietäviksi. Mainoksia jaettiin myös julkisille paikoille ja ilmoitustauluille. Varhaisnuorisotilatoiminnan pilotti käynnistyi 16.1.2015 ja jatkui 29.5.2015 asti. Toiminnan päättyessä siihen osallistuneille toteutettiin tarvekartoitusta mukaileva loppukartoitus, jota hyödynnettiin toiminnan arvioinnissa.
Tuloksena onnistuttiin luomaan toimiva ja testattu palvelu sekä toimintamalli tilaajan käytettäväksi. Toiminnan sisällöllä ja menetelmällä saatiin edistettyä toimintaan osallistuneiden arjenhallinnallisia ja sosiaalisia taitoja sekä näiden ja toiminnan tarjoamien vaikuttamismahdollisuuksien myötä myös heidän osallisuuttaan. Toiminnan aikana havaittiin kuitenkin yllättävän paljon puutteita toimitiloissa ja toimimista vaikeuttavia haasteita paikallisessa nuorisotyön organisaatiorakenteessa.
Varhaisnuorisotilatoiminnan toimintamalli on käyttökelpoinen ja mukautuva ajasta ja osallistujien vaihtumisesta huolimatta. Malli soveltuu hyvin nuorisotyön välineeksi nuorisotilaan. Toiminnalla voidaan puuttua varhaisnuorten päämäärättömään hengailuun tarjoamalla mielekästä ja tarkoituksellista tekemistä ja ajan viettämisen muotoja. Lisäksi sillä voidaan ehkäistä yksinäisyyttä ja syrjäytymistä pitkien välimatkojen kunnassa. Tulevaisuutta ajatellen varhaisnuorisotilatoimintaa voidaan hyödyntää esimerkiksi kouluyhteistyössä.