Perehdytyskansio Leikkipuisto Tullinpuomille
Puttonen, Jenni (2015)
Puttonen, Jenni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816716
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111816716
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty toimeksiantona Leikkipuisto Tullinpuomille, joka on Helsingin Kaupungin ylläpitämä leikkipuisto. Työn tavoitteena oli laatia perehdytyskansio Leikkipuisto Tullinpuomille, koska ennestään kunnollista materiaalia perehdytyksen tueksi ei ollut.
Työn teoriaosuus käsittelee sitä, millaista on hyvä ja laadukas perehdyttäminen, kuinka siinä onnistutaan ja miksi se on tärkeää sekä uudelle työntekijälle että yritykselle. Teoriaosuus rakentuu eri luvuista, joissa perehdyttämistä esitellään osa-alueittain. Näitä ovat perehdyttämisen lainsäädäntö, perehdyttämisen merkitys ja tavoitteet, erilaiset perehdytettävät, perehdyttämisessä onnistuminen ja sen seuranta, perehdyttämisen menetelmät ja materiaalit, perehdytyssuunnitelma, perehdytysprosessin kuvaus ja työnopastus. Teoriaosuudessa on myös esitelty myös osallistamisen teoriaa, koska se oli tärkeässä roolissa tämän työn tekemisessä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusstrategiaa. Työn empiirinen aineisto on kerätty teemahaastattelujen sekä kevyesti strukturoitujen kyselylomakkeiden avulla. Työ on tehty syksyn 2015 aikana.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyivät perehdytyskansio, joka on laadittu toimeksiantajan toiveiden mukaisesti ja perehdytettävien toiveita kuunnellen. Kansiosta toivottiin selkeää ja informatiivista pakettia, joilla uusi työntekijä pääsee alkuun ja saa perustietämyksen organisaatiosta ja sen toiminnasta sekä omasta roolistaan siinä. Työ sisältää lisäksi perehdytyksen tarkistuslistan, joka toimii perehdytyksen suunnittelun ja toteutuksen tukena.
Tähän opinnäytetyöhön ei voitu liittää varsinaista produktia, perehdytyskansiota, koska se sisältää salaista ja vain toimeksiantajaorganisaation käyttöön tarkoitettua tietoa.
Työn teoriaosuus käsittelee sitä, millaista on hyvä ja laadukas perehdyttäminen, kuinka siinä onnistutaan ja miksi se on tärkeää sekä uudelle työntekijälle että yritykselle. Teoriaosuus rakentuu eri luvuista, joissa perehdyttämistä esitellään osa-alueittain. Näitä ovat perehdyttämisen lainsäädäntö, perehdyttämisen merkitys ja tavoitteet, erilaiset perehdytettävät, perehdyttämisessä onnistuminen ja sen seuranta, perehdyttämisen menetelmät ja materiaalit, perehdytyssuunnitelma, perehdytysprosessin kuvaus ja työnopastus. Teoriaosuudessa on myös esitelty myös osallistamisen teoriaa, koska se oli tärkeässä roolissa tämän työn tekemisessä.
Tämän opinnäytetyön tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista tutkimusstrategiaa. Työn empiirinen aineisto on kerätty teemahaastattelujen sekä kevyesti strukturoitujen kyselylomakkeiden avulla. Työ on tehty syksyn 2015 aikana.
Tämän opinnäytetyön tuotoksena syntyivät perehdytyskansio, joka on laadittu toimeksiantajan toiveiden mukaisesti ja perehdytettävien toiveita kuunnellen. Kansiosta toivottiin selkeää ja informatiivista pakettia, joilla uusi työntekijä pääsee alkuun ja saa perustietämyksen organisaatiosta ja sen toiminnasta sekä omasta roolistaan siinä. Työ sisältää lisäksi perehdytyksen tarkistuslistan, joka toimii perehdytyksen suunnittelun ja toteutuksen tukena.
Tähän opinnäytetyöhön ei voitu liittää varsinaista produktia, perehdytyskansiota, koska se sisältää salaista ja vain toimeksiantajaorganisaation käyttöön tarkoitettua tietoa.