Pienkonekorjaamon nettisivut. Case: EP Service & Import tmi
Elmen, Regina (2015)
Elmen, Regina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216360
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin kotisivut pienkonekorjaamolle. Yrityksen näkyvyyttä lisättiin sosiaalisessa mediassa avaamalla Facebook-tili.
Kotisivujen tekemiseen vaikuttivat monet seikat, joita opinnäytetyössä yksityiskohtaisemmin käsiteltiin. Vaativuutta lisäsi asiakaskunnan iäkkyys. Tarkoituksena oli saada aikaan kotisivut, jotka markkinoivat yritystä nuorille ja vanhoille asiakkaille. Yrityksessä käyneille asiakkaille suoritettiin kyselytutkimus syksyllä 2014. Tutkimuksessa saatiin faktatietoa nykyisestä asiakaskunnasta ja sen nettikäyttäytymisestä.
Lisäksi tehtiin analyysi kymmenen saman alan yrityksen kotisivuista, jotta nähtiin, mitä vastaavat alan yritykset pitävät tärkeänä julkaista kotisivuillaan. Kilpailijayritykset sijoittuivat pääasiassa Etelä-Suomeen ja olivat eri kokoisia. Joukossa oli yhden miehen yrityksiä, mutta myös isoja maahantuontiyrityksiä. Tärkeimmät tiedot löytyivät kaikkien sivuilta helposti eli osoite, aukioloajat ja puhelinnumero. Kaikki yritykset pitivät tärkeänä näyttää kotisivuilla kävijöille, kuinka monen merkin edustukset heillä oli. Yllättävää tässä analyysissä oli, että pienkoneiden myyjä- ja korjaamoyrityksillä oli harvinaisen vähän verkkokauppaa, ainoastaan kolmella kymmenestä.
Kotisivut asiakkaalle tehtiin erään palveluntarjoajan kotisivukoneella. Kotisivukoneen käyttö oli helppoa. Tarvittavat välineet löytyivät helposti ja loogisesti ohjelmasta. Mitään erityisiä hienouksia ei sivuille laitettu, vaan niistä tehtiin yksinkertaiset ja mahdollisimman helpot käyttää.
Tavoitteena oli tehdä yritysasiakkaalle kotisivut, jotka olivat nykyaikaiset ja asiakkaiden helppo käyttää. Tuloksena olivat kotisivut, jotka olivat ajantasaiset ja kertoivat asiakkaalle enemmän yrityksestä ja sen palveluista. Uusia sivuja pystyi yrittäjä itsekin tarvittaessa päivittämään.
Kotisivujen tekemiseen vaikuttivat monet seikat, joita opinnäytetyössä yksityiskohtaisemmin käsiteltiin. Vaativuutta lisäsi asiakaskunnan iäkkyys. Tarkoituksena oli saada aikaan kotisivut, jotka markkinoivat yritystä nuorille ja vanhoille asiakkaille. Yrityksessä käyneille asiakkaille suoritettiin kyselytutkimus syksyllä 2014. Tutkimuksessa saatiin faktatietoa nykyisestä asiakaskunnasta ja sen nettikäyttäytymisestä.
Lisäksi tehtiin analyysi kymmenen saman alan yrityksen kotisivuista, jotta nähtiin, mitä vastaavat alan yritykset pitävät tärkeänä julkaista kotisivuillaan. Kilpailijayritykset sijoittuivat pääasiassa Etelä-Suomeen ja olivat eri kokoisia. Joukossa oli yhden miehen yrityksiä, mutta myös isoja maahantuontiyrityksiä. Tärkeimmät tiedot löytyivät kaikkien sivuilta helposti eli osoite, aukioloajat ja puhelinnumero. Kaikki yritykset pitivät tärkeänä näyttää kotisivuilla kävijöille, kuinka monen merkin edustukset heillä oli. Yllättävää tässä analyysissä oli, että pienkoneiden myyjä- ja korjaamoyrityksillä oli harvinaisen vähän verkkokauppaa, ainoastaan kolmella kymmenestä.
Kotisivut asiakkaalle tehtiin erään palveluntarjoajan kotisivukoneella. Kotisivukoneen käyttö oli helppoa. Tarvittavat välineet löytyivät helposti ja loogisesti ohjelmasta. Mitään erityisiä hienouksia ei sivuille laitettu, vaan niistä tehtiin yksinkertaiset ja mahdollisimman helpot käyttää.
Tavoitteena oli tehdä yritysasiakkaalle kotisivut, jotka olivat nykyaikaiset ja asiakkaiden helppo käyttää. Tuloksena olivat kotisivut, jotka olivat ajantasaiset ja kertoivat asiakkaalle enemmän yrityksestä ja sen palveluista. Uusia sivuja pystyi yrittäjä itsekin tarvittaessa päivittämään.