Henkilöstö verkostoitumisen työkaluna : Fennian & Danske Bankin yritysyhteistyö
Reinikainen, Kaisa (2015)
Reinikainen, Kaisa
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616529
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616529
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla on Fennian ja Danske Bankin vuonna 2014 alkanut yritysyhteistyö. Tavoitteena oli kartoittaa yhteistyön nykytilannetta henkilöstön näkökulmasta. Tutkimuksessa selvitettiin, kuinka hyvän yhteistyön piirteet esiintyvät kyseisessä yritysyhteistyössä, sekä kuinka verkostostrategian jalkauttaminen ja yhteistyön johtaminen ovat onnistuneet.
Tietoperusta koostuu kolmesta osasta. Ensin tarkastellaan finanssialan rakenteita, toiseksi käsitellään verkostoitumista liiketoiminnassa, ja kolmanneksi tutkitaan, mitä piirteitä edellytetään, jotta verkostostrategia olisi toimivaa. Tutkimus toteutettiin tilastollisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Lomake sisältää myös laadullisia, avoimia kysymyksiä. Otantana kyselyyn toimivat Danske Bankin ja Fennian työntekijät Jyväskylän, Mikkelin ja Savonlinnan alueelta. Kysely lähetettiin 50 hengelle ja vastauksia saatiin 23 kappaletta.
Tutkimuksen tulokset olivat pääosin positiivisia ja osoittivat yhteistyön lähteneen hyvin käyntiin. Kehitettävää ilmeni yhteishengen ja luottamuksen rakentamisessa. Esille nousivat myös ongelmat vinkkaamiseen liittyen Fennian työntekijöiden keskuudessa. Kummankaan yrityksen esimiehiin ei kohdistunut merkittävää kritiikkiä.
Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä kolmen paikkakunnan esimiesten keskuudessa. Ne antavat esimiehille käsityksen yhteistyön nykytilanteesta, sen toimivista osista sekä puutteista. He voivat ongelmakohtiin puuttumalla tehostaa ja kehittää yritysyhteistyötä entistä toimivammaksi.
Tietoperusta koostuu kolmesta osasta. Ensin tarkastellaan finanssialan rakenteita, toiseksi käsitellään verkostoitumista liiketoiminnassa, ja kolmanneksi tutkitaan, mitä piirteitä edellytetään, jotta verkostostrategia olisi toimivaa. Tutkimus toteutettiin tilastollisena tutkimuksena, jonka aineisto kerättiin Webropol-kyselylomakkeella. Lomake sisältää myös laadullisia, avoimia kysymyksiä. Otantana kyselyyn toimivat Danske Bankin ja Fennian työntekijät Jyväskylän, Mikkelin ja Savonlinnan alueelta. Kysely lähetettiin 50 hengelle ja vastauksia saatiin 23 kappaletta.
Tutkimuksen tulokset olivat pääosin positiivisia ja osoittivat yhteistyön lähteneen hyvin käyntiin. Kehitettävää ilmeni yhteishengen ja luottamuksen rakentamisessa. Esille nousivat myös ongelmat vinkkaamiseen liittyen Fennian työntekijöiden keskuudessa. Kummankaan yrityksen esimiehiin ei kohdistunut merkittävää kritiikkiä.
Tutkimuksen tulokset ovat hyödynnettävissä kolmen paikkakunnan esimiesten keskuudessa. Ne antavat esimiehille käsityksen yhteistyön nykytilanteesta, sen toimivista osista sekä puutteista. He voivat ongelmakohtiin puuttumalla tehostaa ja kehittää yritysyhteistyötä entistä toimivammaksi.