Ostopäätösprosessi STS Vaihto-oppilasohjelmasta
Huuhtanen, Alli (2015)
Huuhtanen, Alli
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111516459
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111516459
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tavoitteena oli selvittää, miten ostopäätösprosessi vaihto-oppilasohjelmasta muodostuu STS Vaihto-oppilasohjelmien asiakkaiden näkökulmasta. Tavoitteena oli myös selvittää, ketkä ovat keskeisessä asemassa vaikuttamassa ostopäätösprosessissa, ja mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätöksen syntyyn. Tutkimuskohteena oli syksyllä 2015 vaihto-oppilaaksi lähtevät nuoret sekä heidän vanhempansa. Tutkimus toteutettiin vuoden 2015 aikana.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, joiden avulla koottiin vaihto-oppilaan asiakasprofiili. Lisäksi tutustuttiin ostopäätösprosessiin kokonaisuudessaan aina tarpeen havaitsemisesta ostopäätökseen ja palvelun arviointiin saakka. Tutkimuksen kannalta oli myös olennaista tutkia päätöksentekojoukkoa, eli ketkä ovat mukana vaikuttamassa vaihto-oppilasohjelman osto-päätökseen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusta varten laadittiin nuorille sekä heidän vanhemmilleen omat verkkokyselylomakkeet. Lomakkeen kysymykset perustuivat opinnäytetyön teoriaan. Kyselyiden kokonaisvastausprosentti oli 71 %.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että vaihto-oppilaaksi lähtevä nuori on itse kaikista aktiivisin ostopäätösprosessissa ja päätöksentekojoukossa. Nuori on kuitenkin saanut paljon vaikutteita vaihto-oppilaaksi lähtemisestä lähipiiriltään. Vanhemmat ovat myös keskeisessä asemassa muun muassa ostajan roolissa. Vaihto-oppilasohjelman valintaan vaikuttaa olennaisesti muilta saadut kommentit ja kokemukset, eli niin sanottu puskaradio.
Toimeksiantajana toiminut STS Vaihto-oppilasohjelmat sai tämän tutkimuksen avulla ajankohtaista ja tutkimustuloksin todistettavaa tietoa, miten nykynuoret ja heidän vanhempansa muodostavat ostopäätöksen vaihto-oppilasohjelmaan osallistumisesta. Tutkimustulosten avulla voidaan todeta, mihin markkinoinnillisiin toimintoihin kannattaa jatkossakin panostaa.
Työn teoreettisessa osuudessa käsiteltiin kuluttajan ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä, joiden avulla koottiin vaihto-oppilaan asiakasprofiili. Lisäksi tutustuttiin ostopäätösprosessiin kokonaisuudessaan aina tarpeen havaitsemisesta ostopäätökseen ja palvelun arviointiin saakka. Tutkimuksen kannalta oli myös olennaista tutkia päätöksentekojoukkoa, eli ketkä ovat mukana vaikuttamassa vaihto-oppilasohjelman osto-päätökseen.
Tämä opinnäytetyö toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusta varten laadittiin nuorille sekä heidän vanhemmilleen omat verkkokyselylomakkeet. Lomakkeen kysymykset perustuivat opinnäytetyön teoriaan. Kyselyiden kokonaisvastausprosentti oli 71 %.
Tutkimuksen tuloksista voidaan todeta, että vaihto-oppilaaksi lähtevä nuori on itse kaikista aktiivisin ostopäätösprosessissa ja päätöksentekojoukossa. Nuori on kuitenkin saanut paljon vaikutteita vaihto-oppilaaksi lähtemisestä lähipiiriltään. Vanhemmat ovat myös keskeisessä asemassa muun muassa ostajan roolissa. Vaihto-oppilasohjelman valintaan vaikuttaa olennaisesti muilta saadut kommentit ja kokemukset, eli niin sanottu puskaradio.
Toimeksiantajana toiminut STS Vaihto-oppilasohjelmat sai tämän tutkimuksen avulla ajankohtaista ja tutkimustuloksin todistettavaa tietoa, miten nykynuoret ja heidän vanhempansa muodostavat ostopäätöksen vaihto-oppilasohjelmaan osallistumisesta. Tutkimustulosten avulla voidaan todeta, mihin markkinoinnillisiin toimintoihin kannattaa jatkossakin panostaa.