B2B supply chain and value creation at Rogers BVBA
Vainio, Taina (2015)
Vainio, Taina
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616492
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111616492
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiantaja on Rogers BVBA:n EMS divisioonan Skandinavian myyntialue. Päätavoitteena on ymmärtää, miten heidän jakeluverkostonsa yritykset toimivat, mitkä toimet lisäävät arvonmuodostusta ja miten yhteistyötä voidaan kehittää edelleen. Toisena tavoitteena on myös ymmärtää miten jälleenmyyjät hallinnoivat toimitusketjuaan, sekä miten Rogers nähdään materiaalitoimittajana,
Tärkeintä on kuitenkin löytää syyt mitkä estävät myynninkasvun. Arvoketjua on analysoitu käyttäen Porterin jo 80-luvulla julkistamaa, mutta edelleen ajankohtaista, arvoketjumallia. Teoria ja näkökulmat toimittajaketjunhallintaan ja -seurantaan on kerätty useista kirjallisuuslähteistä. Tutkimuksessa käytetty tieto on kerätty henkilökohtaisista haastatteluista, käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Esittämisen helpottamiseksi, tuloksia on analysoitu myös kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
Suuri osa toimitusketjun hallintaa perustuu henkilökohtaisiin suhteisiin, joita voidaan myös kehittää. Tutkimuksessa huomattiin kuitenkin, että toimittajien hallinta ei ole kovin yleistä, mutta se voisi tuoda lisäarvoa ja hyviä tuloksia. Saadut tulokset ovat suoraan käytettävissä tekijän päivittäisessä työssä ja osa niistä tulee johtamaan välittömiin toimenpiteisiin. Tulokset tullaan esittämään laajemmin Rogersin myyntiryhmälle, joka antaa mahdollisuudet käyttää samaa lähestymistapaa myös muiden myyntialueiden asiakkaidenhallintaa kehitettäessä, sekä pitkäntähtäimen strategiaa luotaessa.
Tärkeintä on kuitenkin löytää syyt mitkä estävät myynninkasvun. Arvoketjua on analysoitu käyttäen Porterin jo 80-luvulla julkistamaa, mutta edelleen ajankohtaista, arvoketjumallia. Teoria ja näkökulmat toimittajaketjunhallintaan ja -seurantaan on kerätty useista kirjallisuuslähteistä. Tutkimuksessa käytetty tieto on kerätty henkilökohtaisista haastatteluista, käyttäen kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Esittämisen helpottamiseksi, tuloksia on analysoitu myös kvantitatiivisella tutkimusmenetelmällä.
Suuri osa toimitusketjun hallintaa perustuu henkilökohtaisiin suhteisiin, joita voidaan myös kehittää. Tutkimuksessa huomattiin kuitenkin, että toimittajien hallinta ei ole kovin yleistä, mutta se voisi tuoda lisäarvoa ja hyviä tuloksia. Saadut tulokset ovat suoraan käytettävissä tekijän päivittäisessä työssä ja osa niistä tulee johtamaan välittömiin toimenpiteisiin. Tulokset tullaan esittämään laajemmin Rogersin myyntiryhmälle, joka antaa mahdollisuudet käyttää samaa lähestymistapaa myös muiden myyntialueiden asiakkaidenhallintaa kehitettäessä, sekä pitkäntähtäimen strategiaa luotaessa.