Päivähoitomentorointi uskontokasvatuksen tukena : tapaustutkimus: Kirkkonummen suomalainen seurakunta
Hotma, Nina (2015)
Hotma, Nina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110616042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110616042
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli mallintaa ja arvioida päivähoidon uskontokasvatuksen mentorointia Kirkkonummen kunnan päivähoidossa. Päivähoitomentorointimalli on ainutlaatuinen Suomessa. Mallintamisella pyrittiin esittämään Kirkkonummen suomalaisen seurakunnan kehittämä päivähoitomentorointimalli niin, että malli hyödyntäisi muiden seurakuntien päivähoitomentoroinnin kehittämistyötä. Arvioinnin avulla pyrittiin saamaan tietoa siitä, miten seurakunnan päivähoitomentorointi on onnistunut uskontokasvatuksen suunnittelun ja toteuttamisen tukemisessa. Lisäksi kyselyissä kartoitettiin nykyisen mallin kehittämistarpeita.
Opinnäytetyö oli laadullinen tapaustutkimus ja siinä yhdistettiin laadullista ja määrällistä tutkimusotetta. Aineisto kerättiin lähettämällä erillinen, sähköinen lomakekysely kunnallisissa päiväkodeissa toimiville lastentarhanopettajille sekä päiväkodin johtajille. Kyselyn otanta oli 88 kasvattajaa ja 16 päiväkodin johtajaa Lisäksi haastateltiin kolmea seurakunnan päivähoitomentoria. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina. Haastatteluaineisto toimi reflektiivisenä aineistona kyselylomakkeilla kerätyille aineistoille. Kaikki aineistot analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimustuloksia ei voitu yleistää laadulliselle tutkimukselle ominaisena piirteenä.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista ilmeni, että päivähoitomentorointi tuki kasvattajien suunnittelua. He kokivat tiedostavansa paremmin uskontokasvatuksen merkityksen. Vanhempainkeskustelut uskontokasvatuksen osalta sekä lapsiryhmän moniuskontoisuuden huomioiminen olivat helpottuneet päivähoitomentoroinnin ansioista. Kasvattajat kokivat myös, että päivähoitomentorointi oli auttanut uskontokasvatuksen toteutumista lasten kanssa monipuolisemmaksi sisällöltään ja pedagogisilta menetelmiltään. Päivähoitomentorointiin oltiin tyytyväisiä ja nykyinen toimintamalli koettiin toimivaksi.
Päivähoitomentoroinnin kehittämistoiveina esitettiin päivähoitomentoreiden käyntien määrän lisäämistä tiimipalavereissa. Lisäksi toivottiin selkeätä ja monikäyttöistä materiaalia sekä kirjallisessa että sähköisessä muodossa. Tarve lisätä koulutusta lapsiryhmän kasvatuksen suunnitteluun lasten kulttuurinen ja uskonnollinen tausta huomioiden tuli selkeästi esille. Ilmeni myös, että viestintää toiminnan olemassaolosta tulee tehostaa. Uusina haasteina esille tulivat päivähoidon uskontokasvatuksen yhteyshenkilöiden kouluttaminen sekä päivähoitomentoreiden aikuispedagogisten taitojen vahvistaminen
Opinnäytetyön tulokset vahvistavat päivähoitomentoroitityön merkityksen päivähoidon tukemisessa varhaiskasvatussuunnitelman uskonnollis-katsomuksellisen lähestymistavan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Malli vahvistaa päivähoidontyöntekijän omaa asiantuntijuutta ja osaamista. Uskontokasvatus tiedostetaan paremmin yhtenä kasvatuksen osa-alueista. Päivähoitomentorointi tukee myös työskentelyä perheen kanssa lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa tehtäessä.
Opinnäytetyö oli laadullinen tapaustutkimus ja siinä yhdistettiin laadullista ja määrällistä tutkimusotetta. Aineisto kerättiin lähettämällä erillinen, sähköinen lomakekysely kunnallisissa päiväkodeissa toimiville lastentarhanopettajille sekä päiväkodin johtajille. Kyselyn otanta oli 88 kasvattajaa ja 16 päiväkodin johtajaa Lisäksi haastateltiin kolmea seurakunnan päivähoitomentoria. Haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina. Haastatteluaineisto toimi reflektiivisenä aineistona kyselylomakkeilla kerätyille aineistoille. Kaikki aineistot analysoitiin sisällönanalyysia käyttäen. Tutkimustuloksia ei voitu yleistää laadulliselle tutkimukselle ominaisena piirteenä.
Opinnäytetyön tutkimustuloksista ilmeni, että päivähoitomentorointi tuki kasvattajien suunnittelua. He kokivat tiedostavansa paremmin uskontokasvatuksen merkityksen. Vanhempainkeskustelut uskontokasvatuksen osalta sekä lapsiryhmän moniuskontoisuuden huomioiminen olivat helpottuneet päivähoitomentoroinnin ansioista. Kasvattajat kokivat myös, että päivähoitomentorointi oli auttanut uskontokasvatuksen toteutumista lasten kanssa monipuolisemmaksi sisällöltään ja pedagogisilta menetelmiltään. Päivähoitomentorointiin oltiin tyytyväisiä ja nykyinen toimintamalli koettiin toimivaksi.
Päivähoitomentoroinnin kehittämistoiveina esitettiin päivähoitomentoreiden käyntien määrän lisäämistä tiimipalavereissa. Lisäksi toivottiin selkeätä ja monikäyttöistä materiaalia sekä kirjallisessa että sähköisessä muodossa. Tarve lisätä koulutusta lapsiryhmän kasvatuksen suunnitteluun lasten kulttuurinen ja uskonnollinen tausta huomioiden tuli selkeästi esille. Ilmeni myös, että viestintää toiminnan olemassaolosta tulee tehostaa. Uusina haasteina esille tulivat päivähoidon uskontokasvatuksen yhteyshenkilöiden kouluttaminen sekä päivähoitomentoreiden aikuispedagogisten taitojen vahvistaminen
Opinnäytetyön tulokset vahvistavat päivähoitomentoroitityön merkityksen päivähoidon tukemisessa varhaiskasvatussuunnitelman uskonnollis-katsomuksellisen lähestymistavan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Malli vahvistaa päivähoidontyöntekijän omaa asiantuntijuutta ja osaamista. Uskontokasvatus tiedostetaan paremmin yhtenä kasvatuksen osa-alueista. Päivähoitomentorointi tukee myös työskentelyä perheen kanssa lapsen varhaiskasvatussuunnitelmaa tehtäessä.