Taloudellisesti kannattavan yleisurheilutapahtuman järjestäminen Suomessa
Raunio, Anni (2015)
Raunio, Anni
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216332
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216332
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia yleisurheilutapahtumien kannattavuuteen vaikuttavia tekijöitä. Päätutkimuskysymykseksi muodostui ”Miten järjestetään kannattava yleisurheilutapahtuma Suomessa?” Sitä tarkastellaan kolmen alakysymyksen avulla: ”Mitkä ovat oleellisimmat tekijät yleisurheilutapahtuman onnistumiseen taloudellisesti?”, ”Mistä yleisurheilutapahtuman ansaintalogiikka koostuu?” ja ”Mitkä ovat kannattavuuteen vaikuttavia eroavaisuuksia yleisurheilutapahtumien välillä?”
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yleisurheilutapahtumaa, sen historiaa ja nykyhetkeä, sidosryhmiä sekä vaikutuksia. Lisäksi kannattavuutta tarkastellaan laajan kirjallisuuskatsauksen myötä kuuden eri avaintekijän kautta: ansaintalogiikka, onnistuneen yleisurheilutapahtuman kriteerit, tapahtuman suunnittelu, organisointi ja työnjako, rahoitus, urheilumarkkinointi sekä sponsorointiyhteistyö. Myös kannattavuus käsitteenä määriteltiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena kesällä 2015. Kohteina olivat neljä eri yleisurheilutapahtumaa: Paavo Nurmi Games, Joensuun Eliittikisat, Marskin Kisat sekä Orimattilan 150-vuotisjuhlakisat. Tutkimusta varten haastateltiin paikan päällä kyseisten yleisurheilutapahtumien tapahtumaorganisaation jäseniä. Haastattelurunko muodostui teoriaa kehystäen eri teemoista.
Tutkimuksessa selvisi, että kannattavuuteen vaikuttavat monet seikat. Tulokset vahvistivat hyvin teoriaviitekehystä, eikä yllättäviä uusia asioita tullut erityisemmin esille. Tuloksien ja johtopäätöksien perusteella tärkeimmiksi seikoiksi ilmenivät ammattitaitoinen henkilöstö, talkoolaisten merkityksellisyys, tehokas markkinointi ja myynti, syvemmät sponsorointi-yhteistyösuhteet, ansaintalogiikka, onnistunut talous sekä katsojamäärät ja katsoja-elämyksien luominen. Myös urheilijahankinnoilla sekä -kattauksella on merkitystä. Nämä seikat tulivat myös ilmi tarkasteltaessa eroavaisuuksia kyseisten yleisurheilutapahtumien välillä.
Teoreettisessa viitekehyksessä tarkastellaan yleisurheilutapahtumaa, sen historiaa ja nykyhetkeä, sidosryhmiä sekä vaikutuksia. Lisäksi kannattavuutta tarkastellaan laajan kirjallisuuskatsauksen myötä kuuden eri avaintekijän kautta: ansaintalogiikka, onnistuneen yleisurheilutapahtuman kriteerit, tapahtuman suunnittelu, organisointi ja työnjako, rahoitus, urheilumarkkinointi sekä sponsorointiyhteistyö. Myös kannattavuus käsitteenä määriteltiin.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena kesällä 2015. Kohteina olivat neljä eri yleisurheilutapahtumaa: Paavo Nurmi Games, Joensuun Eliittikisat, Marskin Kisat sekä Orimattilan 150-vuotisjuhlakisat. Tutkimusta varten haastateltiin paikan päällä kyseisten yleisurheilutapahtumien tapahtumaorganisaation jäseniä. Haastattelurunko muodostui teoriaa kehystäen eri teemoista.
Tutkimuksessa selvisi, että kannattavuuteen vaikuttavat monet seikat. Tulokset vahvistivat hyvin teoriaviitekehystä, eikä yllättäviä uusia asioita tullut erityisemmin esille. Tuloksien ja johtopäätöksien perusteella tärkeimmiksi seikoiksi ilmenivät ammattitaitoinen henkilöstö, talkoolaisten merkityksellisyys, tehokas markkinointi ja myynti, syvemmät sponsorointi-yhteistyösuhteet, ansaintalogiikka, onnistunut talous sekä katsojamäärät ja katsoja-elämyksien luominen. Myös urheilijahankinnoilla sekä -kattauksella on merkitystä. Nämä seikat tulivat myös ilmi tarkasteltaessa eroavaisuuksia kyseisten yleisurheilutapahtumien välillä.