Opiskelun joustavuuden mahdollistaminen koulutuksen vaikuttavuuden parantajana
Kallioinen, Pasi (2014)
Kallioinen, Pasi
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216295
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111216295
Tiivistelmä
Työelämän ja yhteiskunnan vaateet ja sitä kautta ammatillinen peruskoulutus on muutosten pyörteissä. Yhteiskuntatakuun mukaisesti kaikille perusasteelta valmistuville tulee taata opiskelupaikka toiselle asteelle, jonka takia myös yhteishakujärjestelmää on muutettu. Myös koulutuksen rahoitus on muuttunut osittain tulosperusteiseksi ja tulee muuttumaan lähivuosien aikana vielä enemmän siihen suuntaan.
Jotta koulutuksenjärjestäjät voivat vastata tuleviin vaateisiin, tulee jatkossa ottaa opiskelijat yksilöllisemmin huomioon, nopeuttaa heidän oppimistaan, tehostaa läpäisyä sekä edistää heidän parempaa työllistymistään tai jatko-opiskelumahdollisuuksiaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli sekä tutkia opiskelun yksilöllisyyden ja joustavuuden huomioon ottamisen esteitä että pohtia, miten joustavuus ja yksilöllisyys voitaisiin mahdollistaa. Suurin osa työstä on yleisesti käytettävissä, mutta esimerkkinä on käytetty yhden koulutuksenjärjestäjän opiskelijoiden, työntekijöiden ja sidosryhmien näkemyksiä ja toimintoja. Näkemyksiä kartoitettiin haastattelujen ja kyselyn avulla, sekä omien kokemuksien kautta.
Yksilöllisyyden ja joustavuuden mahdollistamiseen ei ole yhtä ainoaa ratkaisua. Niihin löydetään työkaluja, mutta ensin tulee luoda mahdollisuus toteuttaa ja kehittää niitä tarpeiden mukaisesti.
Jotta koulutuksenjärjestäjät voivat vastata tuleviin vaateisiin, tulee jatkossa ottaa opiskelijat yksilöllisemmin huomioon, nopeuttaa heidän oppimistaan, tehostaa läpäisyä sekä edistää heidän parempaa työllistymistään tai jatko-opiskelumahdollisuuksiaan.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli sekä tutkia opiskelun yksilöllisyyden ja joustavuuden huomioon ottamisen esteitä että pohtia, miten joustavuus ja yksilöllisyys voitaisiin mahdollistaa. Suurin osa työstä on yleisesti käytettävissä, mutta esimerkkinä on käytetty yhden koulutuksenjärjestäjän opiskelijoiden, työntekijöiden ja sidosryhmien näkemyksiä ja toimintoja. Näkemyksiä kartoitettiin haastattelujen ja kyselyn avulla, sekä omien kokemuksien kautta.
Yksilöllisyyden ja joustavuuden mahdollistamiseen ei ole yhtä ainoaa ratkaisua. Niihin löydetään työkaluja, mutta ensin tulee luoda mahdollisuus toteuttaa ja kehittää niitä tarpeiden mukaisesti.