Kansainvälisen tutkimus- ja kehittämistoiminnan edistäminen ammattikorkeakoulussa : Sillanrakentamista ja brokerointiosaamista
Salminen-Tuomaala, Mari (2015)
Salminen-Tuomaala, Mari
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7109-37-3
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-7109-37-3
Tiivistelmä
Kansainvälistyminen ja yhteiskunnan monikulttuuristuminen luovat tulevaisuudessa uusia odotuksia ammattikorkeakouluille. Korkeakoulujen kansainvälistymisstrategia 2009-2015 tukee korkeakoulujen toimia kansainvälisyyden vahvistamiseksi. Ammattikorkeakoulujen tutkimus- ja innovaatiojärjestelmän kansainvälistäminen on koko yhteiskunnan uudistumisen keskiössä. Kansainvälisen tutkimus- ja kehittämishanketoiminnan myötä voidaan edistää yhteiskunnan ja elinkeinoelämän monipuolistumista, kansainvälistä verkostoitumista, kilpailukykyä sekä kansalaisten osaamista, hyvinvointia ja sivistystä. Tutkimustiedon tuottaminen ja hyödyntäminen on yhä enemmän kollektiivista, kansainvälistä yhteistyötä. (Opetusministeriö 2009.)
Ammattikorkeakoulujen opettajien ja muun henkilöstön kansainväliset yhteydet parantavat
sekä opetuksen että tutkimus- ja kehittämistoiminnan laatua. Ne tukevat myös
opiskelijoiden kansainvälistymistä. Kansainvälisesti verkottuneet asiantuntijat tukevat koko yhteiskunnan kansainvälistymistä ja hyvinvointia. Tavoitteena on luoda Suomeen
kansainvälinen ja vetovoimainen korkeakoulu- ja tutkimusyhteisö, joka edistää yhteiskunnan
kykyä toimia kansainvälisessä ympäristössä. Onkin tärkeää tunnistaa kansainvälistymisen
haasteita, esteitä ja sudenkuoppia, jotta kehitys jatkuisi myönteisenä.(Opetusministeriö 2009.)
Tämän raportin tarkoituksena on kuvailla: 1) millaisia haasteita ammattikorkeakouluilla on yhteiskunnassa kansallisella ja kansainvälisellä tasolla, 2) miten kansainvälisiä yhteyksiä voidaan luoda ja ylläpitää, 3) millaisia malleja ja viitekehyksiä voidaan hyödyntää ja soveltaa kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämishanketoiminnassa, 4) miten eri maiden kulttuuriset ja taloudelliset kysymykset tulisi huomioida sekä 5) millaisia eettisiä kysymyksiä hankkeen suunnitteluvaiheessa voi esiintyä. Lisäksi esiin tuodaan mahdollisia haasteita ja sudenkuoppia.
Ammattikorkeakoulujen opettajien ja muun henkilöstön kansainväliset yhteydet parantavat
sekä opetuksen että tutkimus- ja kehittämistoiminnan laatua. Ne tukevat myös
opiskelijoiden kansainvälistymistä. Kansainvälisesti verkottuneet asiantuntijat tukevat koko yhteiskunnan kansainvälistymistä ja hyvinvointia. Tavoitteena on luoda Suomeen
kansainvälinen ja vetovoimainen korkeakoulu- ja tutkimusyhteisö, joka edistää yhteiskunnan
kykyä toimia kansainvälisessä ympäristössä. Onkin tärkeää tunnistaa kansainvälistymisen
haasteita, esteitä ja sudenkuoppia, jotta kehitys jatkuisi myönteisenä.(Opetusministeriö 2009.)
Tämän raportin tarkoituksena on kuvailla: 1) millaisia haasteita ammattikorkeakouluilla on yhteiskunnassa kansallisella ja kansainvälisellä tasolla, 2) miten kansainvälisiä yhteyksiä voidaan luoda ja ylläpitää, 3) millaisia malleja ja viitekehyksiä voidaan hyödyntää ja soveltaa kansainvälisessä tutkimus- ja kehittämishanketoiminnassa, 4) miten eri maiden kulttuuriset ja taloudelliset kysymykset tulisi huomioida sekä 5) millaisia eettisiä kysymyksiä hankkeen suunnitteluvaiheessa voi esiintyä. Lisäksi esiin tuodaan mahdollisia haasteita ja sudenkuoppia.