Yritysidean myyminen yhtiökumppanille - Case: Yritys X
Kantokoski, Antti (2015)
Kantokoski, Antti
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116277
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111116277
Tiivistelmä
Ajatus tämän toiminnallisen opinnäytetyön tekemiseen heräsi harrastetoiminnan kautta. Opinnäytetyön tekijä on aktiivisesti esiintyvän musiikkiyhtyeen jäsen. Yhtye on vuokrannut minibusseja esiintymismatkoilleen, ja autovuokrausalan vallitseva markkinatilanne on herättänyt idean minibussia vuokraavan yrityksen perustamisesta.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa esitys, jonka avulla opinnäytetyön tekijän liikeidea tultaisiin myymään tulevalle yhtiökumppanille. Opinnäytetyön teoriaosio toimi tietopohjana, jonka avulla yritysidea jalostettiin liikeideaksi. Liikeidea kiteytettiin lopuksi opinnäytetyön tuotoksena syntyneeseen myyntiesitykseen.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään yrittäjyyden eri muotoja, mitkä tekijät vaikuttavat yrittäjäksi ryhtymiseen ja mitkä ovat Suomessa mahdolliset yritysmuodot sekä niiden ominaisuudet. Tämän lisäksi käsitellään aihealueita, jotka ovat olennaisia, kun yritysideaa jalostetaan liikeideaksi. Empiirisessä osassa kuvataan opinnäytetyön tuotoksena syntyneen myyntiesityksen tuottamisprosessia ja itse myyntiesitystä. Myyntiesitys on luokiteltu salaiseksi sen sisältämien perustettavalle yritykselle arkaluonteisten yksityiskohtien takia.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa esitys, jonka avulla opinnäytetyön tekijän liikeidea tultaisiin myymään tulevalle yhtiökumppanille. Opinnäytetyön teoriaosio toimi tietopohjana, jonka avulla yritysidea jalostettiin liikeideaksi. Liikeidea kiteytettiin lopuksi opinnäytetyön tuotoksena syntyneeseen myyntiesitykseen.
Opinnäytetyö koostuu teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään yrittäjyyden eri muotoja, mitkä tekijät vaikuttavat yrittäjäksi ryhtymiseen ja mitkä ovat Suomessa mahdolliset yritysmuodot sekä niiden ominaisuudet. Tämän lisäksi käsitellään aihealueita, jotka ovat olennaisia, kun yritysideaa jalostetaan liikeideaksi. Empiirisessä osassa kuvataan opinnäytetyön tuotoksena syntyneen myyntiesityksen tuottamisprosessia ja itse myyntiesitystä. Myyntiesitys on luokiteltu salaiseksi sen sisältämien perustettavalle yritykselle arkaluonteisten yksityiskohtien takia.