Lapsen osallisuus päiväkodin arjessa
Jokinen, Jenni; Eskeli, Elina (2015)
Jokinen, Jenni
Eskeli, Elina
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015111016149
Tiivistelmä
Tämä on projektiopinnäytetyö, jonka tilaajana oli Myllärin päiväkoti. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, miten osallisuus näkyy päiväkodin arjessa, sekä selvittää, miten lapsilähtöisyyteen voidaan kiinnittää enemmän huomiota. Toiminnan suunnittelussa ja toteutuksessa huomioitiin lasten luontaiset toimintatavat.
Työn tavoitteena oli lisätä päiväkodin lapsilähtöistä toimintaa sekä lapsen osallisuutta arjessa. Projektin avulla haluttiin lisätä päiväkodin henkilökunnan innostusta lapsilähtöiseen toimintaan ja tämän avulla luoda lapsille mielekkäämpi arki varhaiskasvatuksessa.
Tietoperustan keskeisinä elementteinä olivat lapsen osallisuus sekä lapsen arki päivähoidossa. Projektiopinnäytetyön pohjalla toimi valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma.
Opinnäytetyön tekeminen lisäsi ymmärrystä siitä, kuinka tärkeää lapsen osallisuus on päiväkodin arjessa, sekä innostaa toteuttamaan sitä oikealla tavalla tulevaisuudessa. Projektin onnistumista arvioitiin päiväkodin työntekijöiden ja lasten kirjallisen palautteen sekä itsearvioinnin avulla.
Työn tavoitteena oli lisätä päiväkodin lapsilähtöistä toimintaa sekä lapsen osallisuutta arjessa. Projektin avulla haluttiin lisätä päiväkodin henkilökunnan innostusta lapsilähtöiseen toimintaan ja tämän avulla luoda lapsille mielekkäämpi arki varhaiskasvatuksessa.
Tietoperustan keskeisinä elementteinä olivat lapsen osallisuus sekä lapsen arki päivähoidossa. Projektiopinnäytetyön pohjalla toimi valtakunnallinen varhaiskasvatussuunnitelma.
Opinnäytetyön tekeminen lisäsi ymmärrystä siitä, kuinka tärkeää lapsen osallisuus on päiväkodin arjessa, sekä innostaa toteuttamaan sitä oikealla tavalla tulevaisuudessa. Projektin onnistumista arvioitiin päiväkodin työntekijöiden ja lasten kirjallisen palautteen sekä itsearvioinnin avulla.