Vaatetusalan yrityksen imago kahden myymälän kanta-asiakkaiden silmin, case: Kekäle Oy
Hirvonen, Kukka-Maaria; Issakainen, Marika (2015)
Hirvonen, Kukka-Maaria
Issakainen, Marika
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110916099
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110916099
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia, millaisena kanta-asiakkaat näkevät Kekäle Oy:n brändin sekä millaisia mielikuvia se heissä herättää. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kekäle Oy, joka on vuonna 1957 perustettu vaatetusalan perheyritys.
Tämä tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, jossa oli myös kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Näiden kahden tutkimusmenetelmän avulla pyrittiin saamaan kanta-asiakkaiden mielipiteet ja mielikuvat Kekäle Oy:sta. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä lähettämällä kyselyyn linkki kaikille Joensuun ja Lahden myymälöissä rekisteröityneille kanta-asiakkaille sähköpostitse. Kyselyyn vastasi yhteensä 387 vastaajaa, joista 349 vastaajan vastaukset olivat vertailukelpoisia. Tutkimukseen mukaan otetuista vastauksista 233 tuli Joensuun ja 116 Lahden kanta-asiakkailta. Teoriaan tutustuttiin suomen- ja englanninkielisen kirjallisuuden kautta.
Tutkimukseen tulleista vastauksista selvisi, että Joensuun ja Lahden Kekäle Oy:n kanta-asiakkailla on pääsääntöisesti positiivinen mielikuva Kekäleestä ja sen brändistä. Tutkimuksen laajuuden vuoksi oli vaikea ehdottaa suoria parannusehdotuksia Kekäle Oy:n brändin vahvistamiseksi. Tulokset antoivat suuntaa siihen, mihin osa-alueisiin yrityksen kannattaisi kiinnittää huomiota. Toimeksiantajalle luovutettiin vastauksista erillinen produkti, joka sisälsi kaikki kyselystä saadut vastaukset sekä brändin parannusehdotukset.
Tämä tutkimus oli kvantitatiivinen tutkimus, jossa oli myös kvalitatiivisen tutkimuksen piirteitä. Näiden kahden tutkimusmenetelmän avulla pyrittiin saamaan kanta-asiakkaiden mielipiteet ja mielikuvat Kekäle Oy:sta. Tutkimus toteutettiin Webropol-kyselynä lähettämällä kyselyyn linkki kaikille Joensuun ja Lahden myymälöissä rekisteröityneille kanta-asiakkaille sähköpostitse. Kyselyyn vastasi yhteensä 387 vastaajaa, joista 349 vastaajan vastaukset olivat vertailukelpoisia. Tutkimukseen mukaan otetuista vastauksista 233 tuli Joensuun ja 116 Lahden kanta-asiakkailta. Teoriaan tutustuttiin suomen- ja englanninkielisen kirjallisuuden kautta.
Tutkimukseen tulleista vastauksista selvisi, että Joensuun ja Lahden Kekäle Oy:n kanta-asiakkailla on pääsääntöisesti positiivinen mielikuva Kekäleestä ja sen brändistä. Tutkimuksen laajuuden vuoksi oli vaikea ehdottaa suoria parannusehdotuksia Kekäle Oy:n brändin vahvistamiseksi. Tulokset antoivat suuntaa siihen, mihin osa-alueisiin yrityksen kannattaisi kiinnittää huomiota. Toimeksiantajalle luovutettiin vastauksista erillinen produkti, joka sisälsi kaikki kyselystä saadut vastaukset sekä brändin parannusehdotukset.