Palautteesta paremmaksi? : Palautteen merkitys harrastajanäyttelijää ohjattaessa
Kilpinen, Alina (2015)
Kilpinen, Alina
Centria-ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110516011
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015110516011
Tiivistelmä
Tässä laadullis-toiminnallisessa tutkimuksessa tutkittiin palautteen antamisen merkitystä harrastajanäyttelijälle. Tutkimus pohjautuu havaintoon, jossa Turun Ylioppilasteatterin Pahuus-näytelmän harrastajataustaiset näyttelijät kehittyivät roolityössään silminnähden saatuaan ohjaajilta harjoituskaudella henkilökohtaisen palautteen. Opinnäytetyö kartoittaa saadun palautteen suhdetta harrastajanäyttelijän henkilökohtaiseen kehittymiseen ja tutkii millainen palaute on harrastajanäyttelijälle sopivaa ja kuinka paljon palautetta tulisi antaa.
Opinnäytetyön keskeisimpinä lähdeteoksina käytettiin johtamis- ja vuorovaikutustaidon oppaita sekä näyttelijän ohjaamiseen keskittyviä teoksia. Muuta aineistoa olivat Pahuus-näytelmän näyttelijöille teetetty haastattelu sekä kirjoittajan omakohtaiset kokemukset harrastajanäyttelijänä saadusta palautteesta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että oikeanlaisella palautteella on positiivinen vaikutus harrastajanäyttelijänä kehittymiseen ja että harrastajalle palaute on aina tervetullutta ja toivottua. Tutkimus myös antoi työkaluja oikeanlaisen palautteen tavoittamiseen harrastajateatterissa.
Opinnäytetyön keskeisimpinä lähdeteoksina käytettiin johtamis- ja vuorovaikutustaidon oppaita sekä näyttelijän ohjaamiseen keskittyviä teoksia. Muuta aineistoa olivat Pahuus-näytelmän näyttelijöille teetetty haastattelu sekä kirjoittajan omakohtaiset kokemukset harrastajanäyttelijänä saadusta palautteesta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että oikeanlaisella palautteella on positiivinen vaikutus harrastajanäyttelijänä kehittymiseen ja että harrastajalle palaute on aina tervetullutta ja toivottua. Tutkimus myös antoi työkaluja oikeanlaisen palautteen tavoittamiseen harrastajateatterissa.