Yhteiskuntavastuu Varusteleka Oy:n alihankinnassa
Anna Ålander, Katri (2015)
Anna Ålander, Katri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015072013862
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015072013862
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää yhteiskuntavastuun tila Varusteleka Oy:n alihankinta-toiminnassa. Lisäksi tavoitteena oli etsiä toimeksiantajalle keinoja tilanteen parantami-seen. Tutkimuskysymykset olivat: Miten yhteiskuntavastuu toteutuu Varusteleka Oy:n ali-hankkijoiden toiminnassa? Miten Varusteleka voisi parantaa yhteiskuntavastuun toteutu-mista alihankinnassa?
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Aineistonkeruumenetelmä oli haastattelututkimus sähkö-postitse. Haastateltavina olivat alihankkijat Liettuasta ja Kaukoidästä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Haastatteluvastauksia arvioitiin suhteessa aiempaan tutkimuk-seen ja tietoon yhteiskuntavastuukysymyksistä eri maissa.
Työn tuloksena syntyi karkea arvio yhteiskuntavastuun onnistumisista ja epäkohdista toi-meksiantajan alihankkijoiden toiminnassa. Olennaisin tutkimustulos oli havainto siitä, mi-ten haastavaa yhteiskuntavastuun tilasta on saada luotettavaa tietoa pitkien etäisyyksien takaa. Tuloksiin kuului myös ehdotuksia tilanteen parantamiseksi erilaisten standardien ja sertifikaattien avulla sekä asiakkaan ja alihankkijan kommunikaatiota ja keskinäistä suh-detta tiivistämällä. Tuloksia voidaan hyödyntää paitsi toimeksiantajan liiketoiminnassa, myös vastuullisuuteen tähtäävien PK-yritysten toiminnassa yleisemminkin.
Tutkimusote oli kvalitatiivinen. Aineistonkeruumenetelmä oli haastattelututkimus sähkö-postitse. Haastateltavina olivat alihankkijat Liettuasta ja Kaukoidästä. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysin keinoin. Haastatteluvastauksia arvioitiin suhteessa aiempaan tutkimuk-seen ja tietoon yhteiskuntavastuukysymyksistä eri maissa.
Työn tuloksena syntyi karkea arvio yhteiskuntavastuun onnistumisista ja epäkohdista toi-meksiantajan alihankkijoiden toiminnassa. Olennaisin tutkimustulos oli havainto siitä, mi-ten haastavaa yhteiskuntavastuun tilasta on saada luotettavaa tietoa pitkien etäisyyksien takaa. Tuloksiin kuului myös ehdotuksia tilanteen parantamiseksi erilaisten standardien ja sertifikaattien avulla sekä asiakkaan ja alihankkijan kommunikaatiota ja keskinäistä suh-detta tiivistämällä. Tuloksia voidaan hyödyntää paitsi toimeksiantajan liiketoiminnassa, myös vastuullisuuteen tähtäävien PK-yritysten toiminnassa yleisemminkin.