Kiusataanko meidän koulussamme? : selvitys kiusaamisen esiintyvyydestä ja olemassaolevien tukimuotojen riittävyydestä opiskelijahyvinvoinnin kehittämiseksi Lahden ammattikorkeakoulun sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden keskuudessa
Selin, Henna (2015)
Selin, Henna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101815488
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101815488
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään koulukiusaamisen esiintyvyyttä, kiusaamisen ilmenemismuotoja sekä olemassa olevien oppilaitoksen tarjoamien tukimuotojen riittävyyttä Lahden ammattikorkeakoulun (Lamk) sosiaali- ja terveysalan opiskelijoiden keskuudessa. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa kartoitus koulukoulukiusaamisen esiintyvyydestä ja tarjota kehitysideoita kiusaamisen ennaltaehkäisemiseksi Lahden ammattikorkeakoulun käyttöön. Tarkoituksena on tuotetun tiedon avulla kehittää opiskelijaviihtyvyyttä ja opiskelijahyvinvointia Lamkin sosiaali- ja terveysalan yksikössä.
Opinnäytetyö on toteutettu määrällisin menetelmin ja kiusaamisen esiintyvyyttä on selvitetty kiusaamiskyselyn avulla. Kysely on toteutettu keväällä 2015 ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty strukturoitua kyselylomaketta. Kysely on rajattu koskemaan nuorisopuolen suomenkielisiä opiskelijoita. Kohderyhmäksi on valittu oppilasryhmiä eri vuosikursseilta sairaanhoidon, fysioterapian ja sosiaalialan koulutusohjelmista.
Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 56 opiskelijaa, joka on noin 7 % kevään 2015 nuorisopuolen kokonaisopiskelijamäärästä. Kyselyyn vastanneista noin 60 % ilmoitti kiusaamista esiintyvän. Sanallinen ja sosiaalinen kiusaaminen olivat tulosten perusteella yleisimmät kiusaamismuodot. Suurin osa kyselyyn vastanneista opiskelijoista oli sitä mieltä, ettei oppilaitos tarjoa riittävästi tukea kiusatuille tai he eivät ole tietoisia mistä tukea on saatavilla. Ystäviltä ja perheenjäseniltä saatua tukea pidetään merkittävimpänä.
Kyselystä saadut tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia koulukiusaamisen esiintyvyydestä korkeakouluasteilla. Kiusaamisen puheeksi ottaminen on tärkeää kiusaamisen ennaltaehkäisemisessä.
Opinnäytetyö on toteutettu määrällisin menetelmin ja kiusaamisen esiintyvyyttä on selvitetty kiusaamiskyselyn avulla. Kysely on toteutettu keväällä 2015 ja aineistonkeruumenetelmänä on käytetty strukturoitua kyselylomaketta. Kysely on rajattu koskemaan nuorisopuolen suomenkielisiä opiskelijoita. Kohderyhmäksi on valittu oppilasryhmiä eri vuosikursseilta sairaanhoidon, fysioterapian ja sosiaalialan koulutusohjelmista.
Kyselylomakkeeseen vastasi yhteensä 56 opiskelijaa, joka on noin 7 % kevään 2015 nuorisopuolen kokonaisopiskelijamäärästä. Kyselyyn vastanneista noin 60 % ilmoitti kiusaamista esiintyvän. Sanallinen ja sosiaalinen kiusaaminen olivat tulosten perusteella yleisimmät kiusaamismuodot. Suurin osa kyselyyn vastanneista opiskelijoista oli sitä mieltä, ettei oppilaitos tarjoa riittävästi tukea kiusatuille tai he eivät ole tietoisia mistä tukea on saatavilla. Ystäviltä ja perheenjäseniltä saatua tukea pidetään merkittävimpänä.
Kyselystä saadut tulokset vahvistavat aiempia tutkimuksia koulukiusaamisen esiintyvyydestä korkeakouluasteilla. Kiusaamisen puheeksi ottaminen on tärkeää kiusaamisen ennaltaehkäisemisessä.