ADHD-lasten luontoavusteinen kuntoutus : Green Care-menetelmät osana toimintaa sisältävää kuntoutusta
Sipilä, Salla (2015)
Sipilä, Salla
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101115331
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2015101115331
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toteutettu työelämälähtöisenä kehittämishankkeena. Toimeksiantajana on ollut Carean eli Kymenlaakson sairaanhoito- ja sosiaalipalveluiden kuntayhtymän psykiatrisen sairaalan toiminnallisen kuntoutuksen yksikkö Kuusankoskella. Tavoitteena on ollut arvioida kuntouttavien Green Care-menetelmien soveltuvuutta osaksi ADHD-lasten toiminnallista kuntoutusta moniammatillisen työyhteisön näkemysten perusteella. Toisena tavoitteena on ollut laatia esite ammattilaisille. Tarkoituksena on ollut edistää ADHD-lasten ja moniammatillisen työyhteisön hyvinvointia.
Opinnäytetyö on toteutettu toimintatutkimuksena. Teemahaastattelut on tehty yhdeksälle ADHD-lasten kanssa työskentelevälle henkilölle. Haastattelut analysoitiin soveltavaa sisällönanalyysia käyttäen. Soveltavan sisällönanalyysin jälkeen muodostuivat eläinavusteisen toiminnan, puutarha-avusteisen toiminnan ja seikkailukasvatuksen keskeiset elementit ADHD-lasten kuntoutuksessa. Analysoidusta aineistosta koottiin työelämäyhteisössä kuntouttavista Green Care-menetelmistä esite ammattilaisten työn tueksi. Esite sisälsi haastateltavien mielipiteitä käsiteltävistä teemoista sekä luontoaiheisia valokuvia. Esitteeseen lisättiin kuviot Green Care-toiminnan elementeistä, edellytyksistä ja palvelunosista sekä ihmisen ja ympäristön välisestä suhteesta selkeyttämään aiheen ymmärtämistä.
Tulosten perusteella kuntouttavat Green Care-menetelmät sopivat ADHD-lasten toiminnallisuutta sisältävän kuntoutuksen yhdeksi osa-alueeksi. Menetelmät ovat laajasti sovellettavissa myös muihin asiakasryhmiin. Menetelmien rakenteita on kuitenkin vielä kehitettävä lisää, jotta niiden tarjoama kuntouttavuus olisi tasalaatuista ja tarkoituksenmukaista.
Opinnäytetyö on toteutettu toimintatutkimuksena. Teemahaastattelut on tehty yhdeksälle ADHD-lasten kanssa työskentelevälle henkilölle. Haastattelut analysoitiin soveltavaa sisällönanalyysia käyttäen. Soveltavan sisällönanalyysin jälkeen muodostuivat eläinavusteisen toiminnan, puutarha-avusteisen toiminnan ja seikkailukasvatuksen keskeiset elementit ADHD-lasten kuntoutuksessa. Analysoidusta aineistosta koottiin työelämäyhteisössä kuntouttavista Green Care-menetelmistä esite ammattilaisten työn tueksi. Esite sisälsi haastateltavien mielipiteitä käsiteltävistä teemoista sekä luontoaiheisia valokuvia. Esitteeseen lisättiin kuviot Green Care-toiminnan elementeistä, edellytyksistä ja palvelunosista sekä ihmisen ja ympäristön välisestä suhteesta selkeyttämään aiheen ymmärtämistä.
Tulosten perusteella kuntouttavat Green Care-menetelmät sopivat ADHD-lasten toiminnallisuutta sisältävän kuntoutuksen yhdeksi osa-alueeksi. Menetelmät ovat laajasti sovellettavissa myös muihin asiakasryhmiin. Menetelmien rakenteita on kuitenkin vielä kehitettävä lisää, jotta niiden tarjoama kuntouttavuus olisi tasalaatuista ja tarkoituksenmukaista.